Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Friday, June 24, 2011

Aku Tidak Lebih Dahulu ke Syurga


Aku tidak tahu dimana aku berada. Meskipun ramai manusia yang berada di sekelilingku, namun aku tetap merasa sendiri dan ketakutan. Aku bertanya dan terus bertanya, tempat apa ini, dan untuk apa semua manusia dikumpulkan. `Mungkinkah...' Ahh..aku tidak mahu mengira2. Namun rasa takutku semakin menjadi2. Tatkala seseorang yg tidak pernah kukenali mendekatiku dan menjawab pertanyaan hatiku. "Inilah yang di sebut Padang Mahsyar", Suaranya begitu menggetar jiwaku. "Bagaimana dia mengetahui apa yang ada di dalam hatiku..didalam batinku".


Aku menggigil. Tubuhku terasa lemas. Mataku tegang mencari perlindungan dari seseorang yg kukenal. Kusaksikan langit menghitam, sesaat kemudian bersinar kemilauan. Bersamaan dengan itu, terdengar suara menggema. Aku baru menyedari bahawa inilah hari penentuan, hari dimana semua manusia akan menerima keputusan dan balasan dari amalannya selama hidup di dunia. Hari ini juga akan ditentukan nasib manusia selanjutnya, syurgakah yg akan dinikmati atau adzab neraka yg siap menanti. Aku semakin takut. Namun ada debaran di dalam dadaku apabila mengingati segala amalan baikku ketika didunia. Mungkinkah aku tergolong dari orang2 yg mendapat kasih-Nya atau jangan-jangan..........??


Aku dan semua manusia lainnya masih menunggu keputusan di hari pembalasan. Tidak lama kemudian, terdengar lagi suara yang bergema tadi yg mengatakan bahawa sesaat lagi akan dibacakan daftar manusia2 yg akan menemani Rasulullah SAW di Syurga yg indah. Lagi2 dadaku berdebar. Ada keyakinan bahawa namaku termasuk dalam daftar itu apatahlagi mengingatkan betapa banyaknya Infaq yg aku sedekahkan. Malah sewaktu di dunia aku dikenali sebagai juru Dakwah. Kalaulah banyak orang yg kudakwahi masuk syurga, apalagi aku, pikirku mantap.

Akhirnya, nama2 itupun mulai disebutkan. Aku masih beranggapan bahwa namaku ada dalam deretan penghuni surga itu, sementelah mengingati ibadah2 dan perbuatan2 baikku. Dalam daftar itu, Nama Rasulullah Muhammad SAW sdh pasti tercantum pada urutan teratas, sesuai janji Allah melalui Jibril bahawa tidak satupun jiwa yg masuk kedalam syurga sebelum Muhammad masuk. Setelah itu tersebutlah para ASSABIQUUNAL AWWALUUN. Ku lihat Fatimah Az-Zahra dengan senyum manisnya melangkah bahagia sebagai wanita pertama yg masuk ke Syurga, diikuti para isteri2 dan keluarga rasul yang lain.


Para Nabi dan Rasul Allah turut masuk dlm daftar tersebut. Yasir dan Sumayyah berjalan tenang dengan predikat Syahid dan Syahidah pertama dalam Islam. Juga para sahabat lainnya, satu persatu para pengikut terdahulu Rasul itu dengan bangga melangkah ke tempat dimana Allah akan membuka tabirnya. Yang aku tahu, salah satu kenikmatan yg akan diterima para penghuni syurga adalah melihat wajah Allah. Kusaksikan para sahabat Muhajirin dan Anshor yang tengah bersyukur mendapat nikmat tiada terhingga sebagai balasan kesetiaan berjuang bersama Muhammad menegakkan risalah.


Setelah itu tersebutlah para mukminin terdahulu dan para Syuhada dalam berbagai perjuangan pembelaan Agama Allah. Sementara itu, dadaku berdegup kencang menunggu giliran. Aku terperanjat apabila melihat rombongan anak2 yatim dengan riang berlari untuk segera menikmati kesegaran telaga Kautsar. Ada di antara mereka yang tersenyum sambil melambaikan tangannya kepadaku. Aku seolah2 mengenali mereka. Ya Allah, mereka adalah anak2 yatim sebelah rumahku yg tidak pernah kupeduli. Anak2 yg selalu menangis kelaparan dimalam hari sementara aku pula sering membuang sebahagian makanan yg berlebihan.



Subhanallah, itu si Parmin despatch yang bekerja di pejabatku. Aku terkaku apabila melihatnya melenggang ke Syurga. Parmin, pemuda yg tidak berkelulusan itu pernah bercerita, bahawa sebahagian besar hasil pendapatannya dikirimkan untuk ibu dan biaya sekolah empat orang adiknya. Parmin yg rajin sholat itu, rela berpuasa berhari2 asalkan ibu dan adik2nya dikampung tidak kelaparan.


Tiba2 orang yg sejak tadi di sampingku berkata lagi, " Parmin itu lebih baik di mata Allah. Dia bekerja untuk kebahagiaan orang lain". Sementara aku, semua hasil keringatku semata2 untuk keperluanku. Lalu berturut2 didepan mataku, Makcik Darmi sipenjual pecal yg kehadirannya selalu kutolak, pengemis yg setiap hari melintasi depan rumahku dan selalu mendapat kata maaf dari bibirku dibalik pagar tinggi rumahku.


Orang disampingku berkata lagi seolah2 menjawab setiap pertanyaanku meski tidakku lontarkan. "Mereka ikhlas, tidak sakit hati serta tidak memendam perasaan benci meskipun kau tolak mereka". Masyaallah..murid2 pengajian yg aku bina, mereka mendahuluiku ke Syurga. Setelah itu, berbondong2 jemaah masjid2 tempat biasa aku berceramah. "Mereka belajar ilmu itu dari kau, lalu mereka amalkan. Dan kau terlalu banyak berbicara tetapi sedikit yang kau dengarkan. Padahal, lebih banyak yang boleh kau pelajari dengan mendengar daripada berbicara", Jelasnya lagi.


Aku semakin penasaran dan terus menunggu giliranku dipanggil. Seiring dengan itu manusia2 yang berwajah ceria semakin panjang. Tapi sejauh ini, belum juga namaku terpanggil. Aku mulai kesal, aku ingin segera bertemu Allah dan berkata kepada-Nya "Ya Allah, didunia aku bnyak melakukan ibadah, aku bersedekah, banyak membantu orang lain, banyak berdakwah, izinkan aku ke syurga-Mu."


Orang yang wajah bersinar disampingku itu hendak berbicara lagi. Aku ingin menolaknya. Tetapi tanganku tak kuasa menahannya untk berbicara "Ibadahmu bukan untuk Allah tetapi semata2 untuk kepentinganmu mendapatkan Syurga Allah, sedekahmu hanya untuk memperjelaskan status sosialmu, disebalik bantuanmu tersimpan keinginanmu untuk mendapatkan penghargaan dan dakwah yg kau lakukan hanya berbekas untuk orang lain, tidak untukmu", Bergetar tubuhku mendengarnya.


Anak2 yatim, Parmin, Makcik Darmi, pengemis tua, murid2 pengajian, jemaah masjid dan banyak lagi orang2 yg sering kuanggap serba kekurangan berbandingaku tetapi mereka lebih dulu ke Syurga Allah. Padahal aku sering beranggapan, Syurga adalah balasan yg pasti untukku atas dakwah yg telah kulakukan, Infaq yg ku berikan, ilmu yg ku ajarkan dan perbuatan baik lainnya. Namun ternyata mereka lebih baik dari aku, aku tidak ikhlas dalam beramal, tida bersih hati sehingga aku tidak lebih dahulu masuk ke dalam syurga sebelum mereka. Termasuk manakah aku? Golongan yg beruntung. Ataukah yg rugi? Aku masih menunggu giliranku.


Trett... (3X) berdentang 3 kali. Aku tersentak bangun dan "Astaghfirullah....ternyata Allah telah menasihatiku melalui mimpi malam ini.


sumber asal : sahabatku Callim Makalalaq


p/s : Perjuangan Islam biarlah Ikhlas....bukan memecahbelahkan.....semoga kita tergolong dalam naungan Syurga-Mu..aminn

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.