Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Thursday, October 27, 2011

Wanita2 Jepun Kurus?


Mengapa agaknyer wanita2 Jepun kebanyakannya kurus2? Selalu kita melihat wanita2 Jepun memiliki tubuh badan yang kurus dan ramping. Ia merupakan trend yang bukan hanya di Jepun saja, tapi telah menjadi satu isu global di seluruh dunia.

Ada anggapan bahawa wanita kurus itu lebih baik dan cantik secara penampilan dibandingkan dengan wanita yang gemuk.
Dalam satu episod drama Jepun "Teppan Girl Akane" ada menceritakan tentang pertandingan wanita paling kurus yang diadakan di salah satu SMA. Peserta diwajibkan memenuhi beberapa kriteria untuk boleh memenangi pertandingan tersebut. Di antaranya, mereka mesti melepasi lubang berbentuk huruf "O" yang diameternya hanya 40 cm. Kemudian berat badan mereka tidak boleh melebihi 43 Kg. Untuk mengikuti dan berusaha memenangi acara tersebut, ramai remaja Jepun yang berusaha bermati2an untuk melakukan diet makanan. Malah ada yang tidak makan sepanjang hari demi mengurangi berat badan mereka.

Berdasarkan data statistik terbaru yang dikeluarkan Team Internasional tentang masalah kegemukan di negara2 maju, Jepun merupakan negara yang mempunyai angka paling rendah (3%). Amerika Syarikat merupakan negara tertinggi dengan 34%. Obsesi orang Jepun terhadap makanan dengan peratusan kegemukan yang rendah selalu menjadi persoalan. Orang Jepun umumnya tidak terlalu mementingkan rasa, tetapi mereka lebih mengutamakan kesegaran dari makanan tersebut. Kebudayaan dan tradisi Jepun mendorong untuk menghargai 'Kesegaran Yang Paling Utama'. Oleh sebab itu, perempuan Jepun lebih gemar membeli banyak ikan, sayur2an dan buah2an. Manakala pengambilan daging, gula, biskut dibeli dalam jumlah yang lebih sedikit. Umumnya makanan mereka sedikit tawar dan tidak ada rasa tambahan selain rasa asli dari bahan2 makanan tersebut.

Uniknya, bila berada di Jepun, setiap tulisan daftar nama makanan atau minumannya itu mengandungi kandungan kalori per gram pada setiap makanan. Rekabentuk dapur rumah2 di Jepun juga tidak ada yang besar. Ia berkemungkinan mempengaruhi frekuensi dan jumlah makanan yang disimpan di dapur. Berbanding dengan Amerika dan Eropah, penduduknya lebih senang membeli bahan makanan sekali dalam seminggu lalu menyimpan dalam peti sejuk.


Masyarakat Jepun juga mengamalkan satu
ungkapan untuk tidak makan sampai terlalu kenyang. Corak pemakanan orang Jepun dipengaruhi oleh sikap dan cara aliran Zen di Negara China. "Memilih bahan yang paling segar, memasak dengan hati yang semangat." Selain itu, orang Jepun jug a sangat suka berjalan kaki dan menggunakan basikal.


p/s : SJ memang mengamalkan dasar pandang ke timur.....lebih2 lagi Jepun dan Korea.....hik3




Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.