Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Thursday, December 8, 2011

Virus Itu Menyerang Akhirnya


Kulit Amirul masih ada bekas2 kudis keruping dari kesan2 virus chicken pox. Tidak sampai sebulan, SJ mula merasa kurang sihat. Tubuh seram sejuk dan kerap rasa lenguh segala sendi. Ingatkan simptom2 biasa bila penyakit bulanan tiba, tetapi kali ini berbeza. Namun SJ tetap gagahkan diri untuk tetap menghadirkan diri dalam beberapa sesi kursus yang SJ sertai, walaupun rasa nak berbaring dan berehat sahaja di rumah.

Namun Ahad lalu, bintik2 lepuh di tubuh SJ semakin menguatkan rasa hati SJ, selain dari rasa2 gatal yang tidak tahu berpunca dari mana. Ya, virus itu telah menjangkiti dan menyerang tubuh SJ. Salah satu puncanya, dalam sejarah hidup SJ sendiri pun memang tidak pernah mengalami jangkitan ini. Virus yang dikatakan akan di alami setiap orang sekali seumur hidup ini akhirnya bertapak dalam tubuh SJ sedewasa ini. Seingat SJ, SJ pernah di serang demam campak biasa iaitu jenis bintik2 merah tanpa lepuhan2 cecair. SJ terus mengunjungi klinik yang beroperasi 24 jam. Doktor mengesahkan SJ memang terkena jangkitan virus Chicken Pox atau Varicella Simplex ini.

Tahap antibodi atau daya tahan penyakit bagi orang dewasa bagi virus ini amatlah berbeza jika dibandingkan dengan kanak2. Kebiasaannya, kanak2 terpaksa mengharungi virus ini dalam tempoh seminggu dan jarang sekali diiringi dengan demam panas ataupun simptom2 yang merbahaya. Tidak bagi orang dewasa yang ternyata mempunyai antibodi yang lemah dan kurang daya tahan melawan virus ini mnjadikn simptom2 lebih jauh berbeza.

Maka, tidak mustahil SJ mengalami sakit tekak, ulser mulut, kurang selera makan, demam panas, kerap menggigil dan hanya mampu terbaring. Kebiasaannya bagi orang dewasa, tempoh kuarantin lebih kurang 3 minggu bagi memastikan virus ini tidak menjangkiti orang2 lain. Dengan sedikit penerangan dan panduan sepanjang merawat virus ini, doktor juga mengingatkan SJ agar berhati2 supaya virus ini tidak menjangkiti anak2 kerana virus ini akan menjadi lebih merbahaya jika menjangkiti mangsa buat kali ke-2. Dengan dibekalkan antibiotik, paracetamol, ubat tahan gatal dan calamine lotion, SJ merawat virus ini dengan bantuan En Hubby yang sentiasa berada disisi menemani.


Sudah menjadi kebiasaan bagi sesiapa yang pernah diserang virus ini, ubat sapu calamine yang merupakan campuran zink oksida sebagai bahan utama digunakan untuk merawat chicken pox. Sebagai agen anti gatal dan kehadiran fenol, ia juga sebagai antiseptik lembut untuk mengelakkan jangkitan. Pastinya sesuatu perkara yang SJ tidak dapat lakukan bila tubuh merasa gatal2 pada tahap maksima !!! Ya..menggaru. Walaupun SJ mengelak dari makan makanan yang menambah kegatalan dan walaupun SJ kerap mandi dengan bantuan air panas dan campuran dettol, namun kegatalan dan rasa miang2 seluruh badan buat SJ rasa sedikit sengsara. Bukankah kalau dapat menggaru tempat gatal itu sedap??

Namun setiap perkara yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya. Sesungguhnya Islam itu adalah agama yang terbaik. Maka sedikit pnduan untuk SJ mahupun sesiapa yang didatangi penyakit walaupun sekecil2 dan sebesar2 manapun, segalanya datang dari Allah.
1. Ujian dari Allah
Firman Allah Taala (Surah Al-Baqarah : ayat 155)
"Demi sesungguhnya, kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang2 yg sabar".

2. Kaffarah
Hadis Riwayat Abu Daud
" Sesungguhnya seorang mukmin itu jika di timpa penyakit, kemudian disembuhkan oleh Allah daripadanya (penyakit tersebut), maka ia (penyakit itu) menjadi kaffarah bagi dosa2nya yang telah lalu dan menjadi peringatan baginya untuk masa depannya".

3. Ganjaran
Dalam satu riwayat daripada Abu Hurairah r.a, seorang perempuan telah mengadu kepada Rasulullah saw mengenai penyakit yang dideritainya. Maka Rasulullah saw bersabda, "Jika engkau mahu, aku akan berdoa kepada Allah bagimu, maka Allah akan menyembuhkanmu. Dan jika engkau mahu, maka bersabarlah dan (semoga) tiada hisab ke atasmu." Akhirnya perempuan itu berkata, "Pasti aku akan (memilih untuk) bersabar dan (semoga) tiada hisab ke atasku."

p/s : Terima kasih buat En hubby kerana terpaksa menjadi Mr Mama, bekerja tanpa henti wpun sehabis waktu pejabat, sepnjang SJ terlantar. Terimakasih kerana sentiasa menemani SJ terutama pada waktu2 yg sukar. Apapun tahniah buat kakak, kerana berjaya bantu ayah melakukan tugas2 di rumah.





Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.