Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Monday, January 2, 2012

2011 Yang Di tinggalkan


Tahukah anda ? Tahun Baru pertama kali dirayakan pada tanggal 1 Januari 45 SM. Tidak lama setelah Julius Caesar dinobatkan sebagai kaisar Roma, ia memutuskan untuk mengganti penanggalan tradisional Romawi yang telah diciptakan sejak abad ketujuh SM. Dalam mendesain kalender baru ini, Julius Caesar dibantu oleh Sosigenes, seorang ahli astronomi dari Iskandariyah, yang menyarankan agar penanggalan baru itu dibuat dengan mengikuti revolusi matahari, sebagaimana yang dilakukan orang2 Mesir. Satu tahun dalam penanggalan baru itu dihitung sebanyak 365 seperempat hari dan Caesar menambahkan 67 hari pada tahun 45 SM sehingga tahun 46 SM dimulai pada 1 Januari. Caesar juga memerintahkan agar setiap empat tahun, satu hari ditambahkan kepada bulan Februari, yang secara teoritis bisa menghindari penyimpangan dalam kalender baru ini. Tidak lama sebelum Caesar terbunuh di tahun 44 SM, dia mengubah nama bulan Quintilis dengan namanya, yaitu Julius atau Juli. Kemudian, nama bulan Sextilis diganti dengan nama pengganti Julius Caesar, Kaisar Augustus, menjadi bulan Agustus.

Tahukah anda tahun 2012 juga adalah tahun lompat yang bermula pad ahari Ahad dalam kalendar Gregory, kalendar yang paling banyak digunakan di seluruh dunia

Apakah hukumnya menyambut Tahun Baru? Bagi Ustaz Zaharuddin menyatakan hukumnya adalah HARUS secara bersyarat, iaitu;
a) Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan.
b) Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat.
c) Tidak dicampur adukkan dengan hiburan2 yang bertentangan dengan kehendak Islam.
d) Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara’ – anjurkan majlis ilmu.
Sehubungan itu, lebih baik kita mengelakkan diri daripada terlibat dalam sambutan tahun baru yang diketahui bercampur aduk dengan program-program maksiat.

Dan Tahun 2012 baru sahaja melabuhkan tirainya. 2011 yang ditinggalkan hanya tinggal kenangan. Bagi SJ, 2011 bnyak meninggalkan kesan dalam diri sementelah kehilangan ibu tersayang pada tanggal 09 Nov 2011. Saat2 itulah yang paling mmberi kesan dalam hidup setelah melalui satu kehilangan dalam 2002. Tidak bnyak perkara indah yang SJ lalui. Cukup bersyukur dengan segala pemberian Ilahi. Redha dengan ketentuan dan Pasrah dengan segala yang Takdir Tuhan. Sebagaimana dialog dalam filem ombak rindu...`Redha itu ikhlas, Pasrah itu Menyerah' dan sudah pastinya SJ sebagai manusia yang beragama Islam dan bertauhid bahawa Tiada Tuhan yang disembah selain Allah dan sesungguhnya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah' menerima segalanya Qada' dan Qadar yang datang dari Allah. Sesungguhnya perjalanan hidup ini tidak tahu setakat ke mana dan di mana. Hanya dengan harapan agar iman tetap kekal dan terus mnjadi insan yang terbaik di dunia dan akhirat. Selamat Menyambut Tahun Baru 2012, semoga tahun baru memberi ruang proses penmbahbaikan diri dan tinggalkan segala yg tidak elok utk mnjadi yang lebih baik dan di redhai. Semoga kejayaan dan kebahagiaan juga terus mengiringi perjalanan hidup. Mudah2an.

p/s : Tahun baru membawa erti diri ini semakin hampir dengan kematian.

sekadar hiburan...

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku
Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku
Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung
Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku
Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku







Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.