Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Friday, March 30, 2012

Masjid Kristal Taman Tamadun Islam






Seni atau ‘art’ berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud kerja2 tangan atau ukiran. Dalam konteks senibina, ianya adalah seni membuat bangunan. ‘Seni’ mempunyai erti yang merangkumi konsep, rupa, bentuk, gerak, dan masa. Manakala perkataan ‘bina’ tidak khusus kepada rangka bangunan ataupun sesuatu bentuk fizikal tetapi meliputi tindakan dan juga konsep.

Senibina Islam pula merupakan gabungan konsep2 Tauhid, Perundangan dan Kemasyarakatan yang terdapat dalam kepercayaan dan ajaran Islam sebagai faktor penyatu yang mencantumkan berbagai bentuk bangunan dalam menghasilkan satu corak yang menggambarkan semangat kesatuan dalam kepelbagaian, keharmonian dan keseimbangan. Tuntutan agama telah dijadikan satu kewajipan oleh para pendakwah yang datang ke Tanah Melayu. Mereka bukan sahaja menyumbangkan ilmu, malahan menjadi perintis terhadap perkembangan senibina Islam di Malaysia pada masa kini.

Berkunjung ke Taman Monumen Taman Tamadun Islam, sudah pasti tidak cukup lengkap jika tidak mengunjungi Masjid Kristal yang tersergam unik, berdiri megah di kelilingi air muara di Kuala Terengganu.

Masjid unik ini diperbuat dari kristal kaca dan besi keluli, telah dibuka secara rasminya oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 8 Februari 2008. Turut di rasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia ketika itu , Tun Abdullah Ahmad Badawi. Masjid unik ini diperbuat dari kristal kaca dan besi serta boleh memuatkan hampir 700 orang dalam satu2 masa. Pelbagai aktiviti keagamaan yang di jalankan di sini antaranya, Program Smart Solat, Kuliah Maghrib, Ceramah Agama, Majlis Akad Nikah, Solat Terawih, Qiamullail, Kembara Masjid Kristal dan sebagainya.

Masjid Pintar pertama di Malaysia ini mempunyai keluasan 2,146 meter persegi (22.3 hektar) dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dab liputan wifi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca Al-Quran elektronik di sini. Tempoh pembinaan selama 3 tahun, masjid ini menelan kos pembinaan sebanyak RM 249.3 juta.


























p/s : Daripada Abu Hurairah r.a, meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda : Tempat yang paling di cintai Allah SWT di atas mukabumi ialah masjid dan tempat yang paling di benci ialah pasar2.






Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.