Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Monday, March 5, 2012

Mereka antara Pemilik Kelab Liga Inggeris




Sesekali menerjah dan meneliti bab2 dunia bolasepak. Nak tahu apa yang SJ terjah? Hurm...itulah mereka2 yang tersembunyi disebalik kemegahan kelab2 liga inggeris yang yang terus berstatus pujaan ramai di seluruh dunia. Kalau selama ini, terutama golongan gadis2 pasti hanya melayan bola kerana pemain2 yang kacak dan bertubuh sasa, selami jua pemilik2 kelab inggeris ini dengan sejumlah asetnya yang bernilai besar. 

1. Sheikh Mansour - Manchester City £20 bn


Pemilik bolasepak Manchester City, Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan menduduki carta teratas dalam senarai manusia terkaya dalam dunia bolasepak dengan kekayaan yang dianggarkan sebanyak £20 bilion (RM100 bilion). Sheikh Mansour, yang merupakan ahli keluarga Al-Nahyan yang memerintah Abu Dhabi telah melabur tidak kurang dari £1 bilion sejak mengambil alih City pada tahun 2008 sekaligus menukar kelab tersebut sebagai kelab yang mampu bersaing dalam Liga Juara2 Eropah dan juga Liga Perdana Inggeris. Beliau milionnaire dari UAE yang lahir pada 1970, ialah saudara lelaki tiri kepada pemerintah Abu Dhabi yang merupakan wilayah terbesar di Emiriah Arab bersatu (UAE), Presiden Khalifa bin Zayed Al Nahyan. Politikus ini lahir di UAE (Abu Dhabi) dan merupakan anak ke-5 dari Emir Abu Dhabi Zayed II dan isterinya Fatima, Mansour bin Zaid Al Nahyan. Melanjutkan pelajarannya di Amerika Syarikat  dan menerima gelaran sarjana politik pada 1993.

Keluarga diraja Abu Dhabi itu dilaporkan memiliki kekayaan yang amat besar sehingga mencecah £555 bilion (RM3.3 trilion) menerusi Dana Harta Diraja Abu Dhabi. Kekayaan keluarga diraja itu nyata bukan tandingan pemilik2 kelab Liga Perdana Inggeris lain termasuk tuan punya Chelsea, Roman Abramovich dengan anggaran kuasa membeli berjumlah £11.7 bilion (RM71.5 bilion). Aset Sheikh Mansour, 42, dilaporkan melonjak berikutan kenaikan mendadak harga minyak global pada dua tahun lalu. Beberapa laporan menyebut setiap kali harga setong minyak mentah meningkat satu dolar, Abu Dhabi memperoleh untung harian tambahan sebanyak AS$500 juta (RM1.7 bilion). Beliau membelanjakan £210 juta (RM1.2 bilion) menerusi konsortium Abu Dhabi United Group, bagi membeli 90 peratus kepentingan dalam Manchester City daripada bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra. Wakil konsortium Abu Dhabi itu, Dr Sulaiman al-Fahim berkata, pembelian kelab bola sepak itu seiring dengan minat Sheikh Mansour yang meminati bidang sukan dan memiliki 300 ekor kuda lumba selain menjadi pengerusi kelab bola sepak Al-Jazeera di UAE. 

Keluarga Al-Nahyan memimpin Abu Dhabi sejak 1960-an. Sheikh Mansour menikah dengan Sheikha Manal bin Mohammed bin Rashid al-Maktoum, iaitu puteri penguasa Dubai Sheikh Mohammed bin Rashid al-Maktoum. Sheikh Mansour juga tercatat sebagai anggota kabinet UEA, dan sangat mencintai olahraga. Merupakan presiden kelab bolasepak Al-Jazeera serta kuda lumba di Emirates Horse Racing. Sheikh Mansour, yang juga anggota keluarga Al-Nahyan, pengusaha kota Abu Dhabi, diyakini memiliki kekayaan senilai 20 miliar poundsterling. 

2. Roman Abramovich – Chelsea £10.3bn.


Lahir di Saratov, Rusia, 24 Oktober 1966. Beliau dibesarkan dalam keluarga Yahudi. Ayahnya, Arkady bekerja di sebuah perusahaan alat konstruksi, sementara Ibunya, Irina Vasilevna, seorang musisi. Seorang yang yatim piatu. Ibunya meninggal saat ia usia setahun karena penyakit Bacteremia. Ayahnya pula kemalangan kerja ketika usianya 3 tahun. Dibesarkan oleh neneknya yg bernama Tatyana Semenovna. Beliau mengambil jurusan seni waktu di sekolah dan di Industial institute. Pernah menjalani latihan ketenteraan Soviet pada 1984. Kemudian beliau berjaya dalam mengendalikan beberapa perusahaan dan perniagaan. Menurut majalah Forbes 2006, beliau memiliki kekayaan sebanyak US$ 18.2 million

Pada Jun 2003, beliau membeli Chelsea dari tangan Ken Bates sebanyak 140 juta pounds. Pada Mac 2004, beliau melebarkan sayap dengan menaja kelab CSKA Moskow. Roman Abramovich mencipta sejarah baru dengan membawa The Blues berhijrah dari Stamford Bridge. Abramovich menghabiskan dana sebanyak 1 juta Pounds untuk membesarkan Stamford Bridge. Namun ternyata idea tersembunyinya adalah untuk menjual Stamford Bridge dan kemudian membina stadium baru berkapasitas 60 ribu penonton. Diharapkan dengan kapasitas penonton yang lebih besar dapat menyumbang pemasukan sebesar 50 juta Pounds pertahunan.

3. Keluarga Liebherr – Southampton £3bn.


Pemilik kelab Liga Inggeris Southampton, Markus Liebherr, meninggal dalam usia 62 tahun kerana serangan jantung pada 10 Ogos 2010. Markus Liebherr adalah pengusaha Swiss kelahiran Jerman, beliau berjasa kerana menyelamatkan kelab dari masalah kewangan lebih dari setahun lalu. Markus Liebherr (30 Mac 1948 - 10 Ogos 2010 ) adalah seorang ahli perniagaan dan ahli salah satu dinasti perniagaan keluarga utama di Eropah. Dia adalah anak Hans Liebherr yang memulakan syarikat Liebherr, salah satu pengeluar terkemuka di dunia jentera pembinaan, menubuhkan lebih 60 tahun lalu di Jerman. Markus telah diberikan bahagian yang sama banyak dalam syarikat induk Jerman pada tahun 1980-an apabila perniagaan telah memindahkan ibu pejabat pengurusan ke Switzerland. Beliau kemudiannya menyerahkan kebanyakan sahamnya kembali kepada keluarganya, dan dia telah menjalankan kumpulan syarikat beliau sendiri, Kumpulan Mali, sejak tahun 1994.

Syarikatnya DMWSL 613 Limited, membeli Kelab Southampton pada Julai 2009. Pada 8 Julai 2009, 98 hari selepas Southampton Leisure Holdings PLC, bekas syarikat induk Southampton, telah diletakkan dalam pentadbirannya, tawaran Markus Liebherr untuk membeli kelab itu telah berjaya disiapkan. Jumlah yang telah dibayar tidak didedahkan tetapi ia dipercayai sekitar £13-15 juta. Markus Liebherr tertarik kepada Southampton disebabkan faktor kualiti, termasuk warisan kekayaan Kelab sukan, peminat setia, stadium kelas pertama dan kemudahan latihan dan potensi untuk Saints kembali di tempat yang sebenarnya di liga bola sepak Inggeris.

4. Joe Lewis – Tottenham £2.8bn.


Joe Lewis (lahir 5 Februari, 1937 di East London) merupakan ahli perniagaan Inggeris yang kini tinggal di Lyford Cay, Bahamas. Lewis mempunyai jumlah kekayaan yang dianggarkan $ 3.2 bilion dan beliau disenaraikan sebagai orang yang 347 terkaya dalam Forbes dan beliau adalah antara 22 yang terkaya di Britain dengan nilai £ 2.8 bilion. Dilahirkan di atas sebuah rumah awam di Rom, Jalan Bow, London. Bermula usia 15 tahun, beliau membantu menjalankan West End bapanya dalam perniagaan katering di  Tavistock London.Kemudian beliau mengembangkan perniagaannya dan memilki kelab malam di West End Grand Hanover, di mana beliau telah memberikan Robert Earl pekerjaan pertama.

2001 hingga 2011, saham di Tottenham Hotspur FC telah disenaraikan di Pasaran Pelaburan Alternatif (AIM indeks). Pemegang saham majoriti adalah ENIC International Ltd,sebuah syarikat pelaburan yang ditubuhkan oleh jutawan British Joe Lewis ini. Daniel Levy, rakan Lewis di ENIC adalah Pengerusi Eksekutif kelab. Pada 21 Ogos 2009, kelab melaporkan bahawa beliau telah mengeluarkan 30 juta saham untuk membiayai kos pembangunan awal projek stadium baru, dan 27.8 juta saham telah dibeli oleh ENIC. Laporan Tahunan bagi tahun 2010 menunjukkan bahawa ENIC terus memegang 76% daripada semua saham Biasa dan juga 97% daripada semua saham keutamaan dengan jumlah keseluruhan, 85%  kepentingan dalam Tottenham Hotspur. 6 Januari 2012, kelab itu telah dipindahkan ke dalam pemilikan swasta berikutan penyahsenaraian saham.

5. Stan Kroenke – Arsenal £1.8bn.


Konglomerat olahraga AS, Stan Kroenke telah meningkatkan kepemilikannya di Arsenal menjadi 28.3 persen dan kini beliau sebagai pemegang saham terbesar kelab Liga Utama Inggeris itu. Nilai harga juga kelab itu sendiri lebih dari 525 juta pounds. 

Enos Stanley "Stan" Kroenke lahir pada 29 Julai, 1947 di Columbia, Missouri, adalah seorang usahawan perniagaan Amerika. Isterinya, Ann WaltonKroenke, adalah anak perempuan pengasas bersama Bud Walton Wal-Mart. Kroenke adalah juga pemilik Kroenke Sukan Enterprises, termasuk Nuggets Denver NBA, Colorado Rapids Major League Soccer, Colorado Avalanche jenis NHL, Colorado Mammoth Liga Lacrosse Negara dan St. Louis Rams NFL. Beliau juga merupakan pemegang saham majoriti  kelab bola sepak Arsenal. Beliau yang tinggal di Columbia, Missouri memiliki kekayaan bernilai AS $3.2 bilion. Kroenke memperolehi Ijazah Sarjana Muda Sastera, Sarjana Muda Sains dan Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari University of Missouri. Beliau mengasaskan Kumpulan Kroenke pada tahun 1983, firma pembangunan hartanah yang telah dibina pelbagai pusat membeli-belah dan bangunan pangsapuri. Sejak berkahwin dengan Walton, beliau berada dalam kedudukan istimewa untuk membangunkan banyak plaza kedai berhampiran Wal-Mart. Beliau juga adalah pengerusi THF Realty, pembangunan harta pusaka bebas sebenar syarikat yang pakar dalam pembangunan pinggir bandar. 

Beliau mengasaskan perbadanan di St Louis pada tahun 1991. Kroenke adalah pemegang saham terbesar kelab Liga bola sepak.Arsenal. Pada 19 September 2008 telah diumumkan secara rasmi melantik Kroenke sebagai lembaga pengarah Arsenal. Kemudian beliau telah menambah pegangan saham Arsenal sehingga  62.89%.

6. Malcolm Glazer – Man Utd £1.64bn.


Pada 13 Mei 2005, Keluarga Glazer - Malcolm Glazer melalui Red Football Shareholder Limited, ahli perniagaan telah mendapat semua kepentingan di dalam kelab menerusi pelaburan Red Football Ltd. dalam pengambilan nilai kelab yang berjumlah hampir £800 juta. Pada 16 Mei, beliau menambah saham kepada 75% untuk mengeluarkan kelab tersebut daripada Bursa Saham, menjadikannya milik persendirian sekali lagi, dan telah mengumumkan niat beliau dalam masa 20 hari. Pada 8 Jun beliau telah melantik anak2 beliau menjadi lembaga pengarah Manchester United sebagai pegawai bukan eksekutif. Pada Julai 2006 kelab ini telah mengumumkan pakej pinjaman semula. Sebelum ini hutang yang diambil Glazers untuk pembelian kelab telah terbahagi kepada kelab dan keluarga, tetapi kini ia akan hanya terdiri daripada kelab. Dengan jumlahnya menjadi £660 juta, yang mana pembayaran interest akan menjadi £62 juta setahun. Ia merupakan pengurangan pembayaran interest sebanyak 30% 

Malcolm Irving Glazer (lahir di Rochester, New York, 25 Mei 1928; umur 83 tahun) adalah seorang pemilik kelab olahraga dan ahli perniagaan Yahudi Amerika. Dia adalah presiden dan chief executive officer dari First Allied Corporation. Dia adalah pemilik Manchester United Football Club dan Tampa Bay Buccaneers, satu pasukan Liga Rugbi Amerika yang terletak di Florida, Amerika Serikat. Glazer adalah anak kelima dari tujuh bersaudara. Dia diwarisi toko perhiasan ayahnya yang bermodalkan hanya $300 dan dia memperluas bisnesnya ke bidang lain.

Malcolm Glazer tinggal di Palm Beach, Florida. Dia menikahi Linda, memiliki 5 anak lelaki dan satu anak perempuan. Pada April 16, 2006, Glazer mengalami strok yang menyebabkan beliau cacat dan kehilangan upaya lengan kanan dan kaki. Antara 2003 dan 2005, Glazer secara beransur2 membeli para pemegang saham dalam pasukan bola sepak Liga Perdana Inggeris Manchester United dalam perjanjian yang bernilai kelab di sekitar AS $ 1,47 bilion. Pengambilalihan itu ditentang oleh peminat ramai Manchester United. Sebahagiannya kerana kelab dibebani hutang (lebih $ 850 m) dan kepentingan yang datang dengan (lebih kurang £ 60 juta tahun). Peminat berterusan membantah harga tiket yang semakin meningkat dan dalam masa yang sama kelab itu menerima lebih banyak wang daripada TV dan tawaran penajaan. Sejak tahun 2005, harga tiket di Old Trafford telah meningkat sebanyak lebih 42% (12.3% daripada 14% maka 11%).

7. Mike Ashley – Newcastle United £1.37bn.


Michael James Wallace "Mike" Ashley (lahir 1964 di Burnham, Buckinghamshire) adalah seorang usahawan jutawan Bahasa Inggeris runcit dalam pasaran barangan sukan. Beliau juga adalah pemilik Newcastle United selepas membayar sekitar £ 135 juta untuk membeli kelab itu. Kekayaannya dianggarkan £ 950 juta, Ashley dilihat sebagai orang yang gigih. 

Ashley membesar di Burnham, Buckinghamshire, di mana ibu bapanya masih tinggal dibanglo yang sederhana. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Tatabahasa Burnham. Beliau berkahwin dengan Linda, seorang graduan konomi kelahiran Sweden, dan pasangan itu mempunyai tiga orang anak

Pada 23 Mei 2007, Ashley telah membeli kepentingan Sir John Hall 41.6% di Newcastle United pada £ 1 sesaham, melalui syarikat beliau St James Holdings Ltd. 15 Jun 2007, Ashley memiliki 77.06% kepentingan di Newcastle United, dan untuk mengeluarkan kelab dari bursa saham telah melepasi ambang 75% diperlukan. Pengambilalihan 100% telah dicapai dalam bulan Julai dengan Ashley membayar sejumlah sekitar £ 134 juta untuk membeli kelab Newscastle. Ashley muncul menyelamatkan kelab dari masalah kewangan tertentu dengan membayar jumlah wang yang besar, hutang yang diwarisi daripada rejim sebelumnya.  

Pada 27 Oktober 2009, Ashley mengambil Newcastle United FC daripada pasaran selepas sekali lagi gagal untuk mencari pembeli yang sesuai untuk kelab itu. Mike Ashley komited untuk kejayaan masa depan Newcastle United dan akan tertumpu kepada mendapat promosi kembali ke Liga Perdana. 

8. John W Henry - Liverpool


John William Henry II adalah penasihat perdagangan pertukaran asing yang diasaskan John W. Henry & Company (JWH). Beliau adalah pemilik utama Boston Red Sox dan Liverpool FC, dan pemilik bersama Fenway Roush Racing. Pada bulan Mac 2006, Majalah Boston menganggarkan kekayaannya bernilai bersih pada $ 1.1 bilion.

John William Henry II dilahirkan pada 13 September, 1949 di Quincy, Illinois. Kedua ibu bapanya adalah petani, dan beliau membahagikan masa membesar antara Illinois dan Arkansas. Keadaan asma beliau pada usia 15 tahun mendorong keluarganya untuk berpindah ke Apple Valley, California. Selepas tamat pengajian dari Victor Valley High School di Victorville, beliau menghadiri Victor Valley College, Universiti California (di Riverside, Irvine, dan Los Angeles), di mana beliau mengambil jurusan dalam falsafah. 

Henry memulakan perniagaan jagung dan kacang soya. Beliau mengasaskan JWH pada tahun 1981, telah membuka sebuah pejabat kecil di  di lapangan terbang di Irvine, California, dan mula memasarkan pengurusan kepada firma2 broker terbesar komoditi di Amerika. 1983, beliau berpindah ke Pulau di Newport Beach yang lebih besar. Pada tahun 1989, JWH berpindah ke Westport, Connecticut dan Henry berpindah ke Boca Raton, Florida. Dua tahun kemudian, JWH menubuhkan pejabat kedua di Boca Raton dan pada Oktober 2010 mengambil alih Liverpool FC.

9. Tan Sri Dato 'Seri Vincent Tan - Cardiff City


Sehingga ini beliau telah melabur lebih dari £10 juta kedalam kelab itu dan mungkin akan bertambah lagi. Vincent Tan bersungguh untuk memastikan pelaburannya di dalam Bluebirds berakhir dengan kenaikan ke Liga Perdana Inggeris.

Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun lahir 1952, lebih dikenali sebagai Vincent Tan, merupakan seorang ahli perniagaan Malaysia. Beliau adalah pemilik Thera Sdn Bhd dan Pengerusi Berjaya Group. Majalah Forbes menyenaraikan beliau dalam kelab bilionair Malaysia ke-9 dengan aset RM4.2 bilion. Beliau adalah pemilik semasa Cardiff City FC dan juga merupakan Pengerusi dan Ketua Eksekutif Berjaya Corporation Berhad, yang menguasai pelbagai perniagaan yang termasuk golf, harta, resort, dan perjudian dalam kumpulan 1 yang dikenali sebagai Kumpulan Berjaya tersebut. Beliau beroperasi di 2 TV berbayar perkhidmatan di Malaysia, MiTV, yang dilancarkan pada bulan September 2005. Kejayaan Tan dalam sektor perniagaan Malaysia disebabkan oleh sebahagian persatuan rapat beliau dengan tokoh2 politik Melayu yang terkenal seperti Tun Mahatir Mohamed dan keluarganya, bekas perdana menteri Malaysia.

Tan dilahirkan pada tahun 1952, di Batu Pahat, Johor (Malaysia). Beliau bekerja sebagai seorang kerani dan ejen insurans sebelum menceburkan diri dalam perniagaan pada tahun 1980-an. Pada tahun 1982, beliau membeli francais McDonald Malaysia dan pada tahun 1985, beliau membeli Sports Toto apabila agensi loteri telah diswastakan oleh kerajaan. Vincent Tan mendapat lesen perniagaan loteri beliau dari penswastaan ​​1 untendered dalam tahun 1985 (Studwell, Joe, Godfathers Asia, halaman 130, Grove Press, 2007)

10. Tan Sri Tony Fernandes – Queen Park Rangers 



Pemilik AirAsia dan anggota Lembaga Pengarah Penerbangan Malaysia (MAS), Tan Sri Tony Fernandes pemilik kelab bolasepak Liga Perdana Inggeris, Queens Park Rangers (QPR). Berita mengenai pembelian saham majoriti kelab tersebut oleh Fernandes telah mendapat liputan meluas boleh dikatakan semua media utama Britain. Beliau telah membeli kesemua 66 peratus saham yang dipegang oleh supremo Formula One, Bernie Ecclestone di dalam kelab tersebut. Jumlah pembelian tersebut dianggarkan bernilai £35 juta - hampir sama banyak dengan nilai yang dibayar oleh Manchester City untuk memperolehi khidmat pemain prolifik Argentina, Sergio Aguero.



Pelaburan yang dibuat oleh Tony Fernandes, 47, dikatakan menyamai jumlah wang yang dikeluarkan oleh Ecclestone dan seorang lagi rakan kongsinya, Flavio Briatore ke atas QPR sejak mereka mengambil alih kelab tersebut pada tahun 2007. Beliau menyifatkan QPR sebagai sebutir berlian yang belum digilap dan berharap beliau akan dapat menyumbang sesuatu yang bermakna untuk menjadikannya sebuah berlian yang berkilauan.

Seorang lagi pemegang saham terbesar QPR, taikun besi dari India, Lakshmi Mittal, difahamkan masih mengekalkan penguasaan sebanyak 33 peratus saham dan bekas ketua pasukan Renault Formula 1, Flavio Briatore memiliki satu peratus. Fernandes juga dikatakan telah berjanji untuk melabur sejumlah £10 juta lagi untuk membolehkan QPR membeli pemain baru. Salah seorang pemain yang menjadi buruan QPR ialah pemain terbaik EPL musim lalu, Scott Parker dari West Ham. Fernandes juga tidak menolak kemungkinan akan turut mempromosikan syarikat penerbangannya AirAsia dan juga MAS bersama QPR.

Buat masa ini Team Lotus, salah satu pasukan dalam Formula Satu yang mana Fernandes adalah pemilik dan penggerak utamanya ditaja oleh AirAsia. Kejayaan Fernandes menguasai 66 peratus pegangan saham dalam QPR hanya muncul tidak sampai dua bulan selepas kegagalannya untuk membeli kelab West Ham di Timur London. Nampaknya kegagalan pembelian kelab tersebut bagaikan membawa tuah kepada Fernandes kerana West Ham kini telah disingkirkan ke Bahagian Kedua Liga dan QPR sebaliknya berada di Liga Perdana selepas menjuarai Liga Bahagian Dua England. Menyifatkan dirinya sebagai peminat pasukan West Ham, katanya beliau sudah lama mempunyai hati yang lembut terhadap ORP, yang disifatkan sebagai 'berlian kasar'. Berikutan urus janji telah selesai, Fernandes telah menjadi tokoh terbaru dalam senarai ahli perniagaan dari Asia melabur dalam kelab2 bola sepak Inggeris. Tune Sport Sdn. Bhd. diterajui oleh Tan Sri Tony Fernandes sebagai pengerusi baru dan Datuk Kamarudin Meranun sebagai ahli lembaga pengarah merupakan syarikat Malaysia pertama memiliki pasukan Liga Perdana Inggeris. Tony dan Kamarudin menguasai 75 peratus dalam Tune Sports manakala baki 25 peratus dimiliki oleh Ruben Gnanalingam. Menurut Kamarudin, selain mengetengahkan syarikat Malaysia di arena antarabangsa, sukan bola sepak tempatan juga boleh meraih manfaat daripada pembelian QPR itu.

Dilahirkan di Kuala Lumpur dan menerima pendidikan di sekolah berasrama penuh Epsom College, United Kingdom, beliau kemudian melanjutkan pelajarannya ke universiti berprestij, London School of Economics dengan pengkhususan dalam bidang perakaunan. 
Beliau kemudian berkhidmat dalam industri muzik selama 14 tahun sebelum membuat keputusan drastik menceburkan diri dalam industri penerbangan dengan membeli kepentingan dalam AirAsia pada tahun 2001, lalu menukarkan syarikat itu sebagai sebuah syarikat tambang murah paling popular di dunia. AirAsia kini menerbangkan sejumlah 18 juta penumpang ke 65 bandar di seluruh dunia.

Anthony Francis Fernandes (dilahirkan: 1964; nama pendeknya: Tony Fernandes) ialah pengasas "Tune Air Sdn Bhd", dan usahawan yang memperkenalkan penerbangan tambang murah kepada penduduk Malaysia dengan slogannya, "Semua mampu naik kapal terbang". Fernandes mencapai kemasyhuran sewaktu dia memulihkan AirAsia daripada sebuah syarikat penerbangan yang sakit kepada sebuah syarikat awam yang cemerlang. Fernandes juga dikenali untuk peranannya dalam pencapaian Persetujuan2 Langit Terbuka dengan negara Thailand, Indonesia dan Singapura, apabila dia meminta bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad berbuat demikian pada pertengahan tahun 2003. Atas permintaan tersebut, negara2 tersebut telah bersetuju memberi hak pendaratan kepada AirAsia dan syarikat2 penerbangan tambang rendah yang lain. Fernandez ialah seorang bangsa Goa bercampuran Portugis Melaka yang dilahirkan di Kuala Lumpur, Malaysia. Ibubapanya ialah Dr. Stephen Edward Fernandes (meninggal), dan Ena Dorothy Fernandes. Pada masa muda lagi, dia sentiasa mengikut ibunya, seorang peniaga, ke konvensyen Tupperware. Selepas mendapat ijazah universiti daripada London School of Economics pada tahun 1987, dia bekerja dengan Virgin Airlines sebagai juruaudit, dan seterusnya dari tahun 1987 sehingga tahun 1989, dia menjadi pengawal kewangan kepada Virgin Records, sebuah syarikat Richard Branson diLondon.

Sewaktu kembali ke Malaysia pada umur 27, dia menjadi pengarah urusan yang termuda di Warner Music (Malaysia) Sdn Bhd. Selanjutnya dari tahun 1992sehingga 2001, dia menjadi naib presiden Wilayah Asia Tenggara Selatan bagi Kumpulan Warner Music. Pada masa Time Warner Inc. bergabung dengan America Online, Fernandes meninggalkan syarikatnya bagi mengejarkan impiannya untuk menubuhkan sebuah syarikat penerbangan tambang rendah. 


p/s : tahukah anda? kelab2 liga inggeris mula di taja oleh syarikat2 gergasi Islam  contohnya, menyingkirkan `Carlsberg' dari wajah Liverpool. Antaranya disebabkan kerana kegagalan untuk muncul ke negara2 Islam dalam rancangan tour mereka. Nak beli jersey pun berfikir 100 kali kan? Itulah hebatnya kuasa Islam dalam bola sepak. Cuba fikirkan jika negara2 Islam dunia semua bersatu. Apa akan jadi?







Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

5 comments:

Anonymous said...

My programmer is trying to persuade me to move to .
net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.

But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a variety of websites for about a year and
am anxious about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.
net. Is there a way I can transfer all my
wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!
Here is my weblog ; insomnia treatment

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

Mmmmmm... Terdetik hati bertanya kenapa TIDAK Jutawan Jutawan yang ada di MALAYSIA membeli pasukan Negeri sepertimana berlaku di EPL.
kenapa tidak mereka ini semua memikirkan masa depan BOLASEPAK negara daripada hanya mengkritik
di meja dan media masa.. Mengapa tiada seorang pun JUTAWAN MALAYSIA ada rasa PATRIOTISME mahu mengangkat mertabat BOLASEPAK NEGARA ke mata dunia.. dan mengapa FAM tidak mahu menswastakan BOLASEPAK NEGARA??. Buka kan pintu buat JUTAWAN JUTAWAN NEGARA ini untuk menerajui kelab kelab bolasepak negeri.. seperti mana di EPL
baru lah STATUS BOLASEPAK NEGARA standing EPL.
well.. BUKA MATA LUAS LUAS. BUKA TELINGA BESAR BESAR.. GUNA OTAK JANGAN SIMPAN.

Mbak Dewi.Kalimantan said...

Assalamualaikum Salam sejahtera untuk kita semua, Sengaja ingin menulis sedikit kesaksian untuk berbagi, barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan,SAYA IBU DEWI, sekeluarga mengucapkan banyak terimakasih kepada AKI JOYO MALIK atas bantuannya saya menang togel yang ke 3x nya ,pekerjaan saya sehari-harinya cuma seorang pengepul barang bekas apalagi saya seorang janda,,yang pendapatannya tidak seberapa,buat biaya anak sekolah aja tidak cukup apalagi untuk mencukupi kebutuhan hidup keluarga sehari-harinya….pada su atu hari saya tidak sengaja mendengar pembicaraan teman saya mengenai angka ritual/ghoib AKI JOYO MALIK yang katanya bisa mengeluarkan angka sgp/hk yang di jamin tembus,akhirnya saya bertanya dan teman saya memberikan nomor AKI JOYO MALIK dan saya pun menghubunginya..?? Berkat bantuan AKI yang telah memberikan angka “GHOIB” nya 4D dan alhamdulillah itu ternyata terbukti. lagi…sekarang anak saya bisa lanjut sekolah lagi itu semua atas berkat bantuan AKI JOYO MALIK bagi anda yang penggemar togel ingin meruban nasib melalui angka2 goib yang di jamin 100% kemenangan hbg AKI JOYO MALIK di nmr;_ 085-211-977-346,ini bukti nyata bukan rekayasa,mana ada kemenangan tanpa keberanian dan kejujuran,saatnya kita perlu bukti bukan sekedar janji2,hanya AKI JOYO MALIK yang bisa menjamin 100% kesuksesan,anda perlu bukti siahkan HBG/SMS AKI JOYO MALIK nya,terima kasih ROMNYA















INGAT…!!! JANGAN SIA-SIAKAN KESEMPATAN YANG ADA SEBAB

KESEMPATAN TIDAK MUNGKIN DATANG KE 2 KALINYA………..


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.