Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Wednesday, February 2, 2011

Foto2 Terakhir


10. Wiley Post & Will Rogers

Wiley Post adalah seorang penerbang solo pertama yang mengelilingi dunia dengan pesawat terbang bersama seorang teman baiknya, Will rogers yang juga komedian terkenal, pelawak dan komentator sosial. Foto ini ( Will Rogers yang mengenakan Dasi dan Topi yang berdiri diatas sayap pesawat ) diambil pada 15 Ogos 1935 sebelum berangkat dari Alaska. Ketika pesawat yang mereka naiki sudah meninggalkan landasan, sementara pengawas yang berada didarat masih melihat dari bawah, pesawat itu hancur kerana mesin gagal berfungsi dan mengorbankan kedua2nya. Lapangan terbang yang ada di Alaska sana sekarang diberi nama Wiley Post - Will Rogers Memorial Airport.



09. John and Jackie Knill

Pada 13 Januari 2005, mayat kedua pasangan asal Kanada tersebut ditemui di pantai Thailand. Mereka berdua adalah mangsa korban Tsunami yang terjadi pada 26 Desember 2004. Seminggu kemudian petugas asal Seattle Amaerika yang sedang mengevakuasi korban Tsunami menemui kamera digital yang telah rosak dan mempunyai memori card. Setelah membuka gambar yang ada di memori tersebut, petugas tersebut melihat gambar2 wisata mereka berdua. Gambar terakhir yang diambil dari kamera tersebut memperlihatkan ombak yang sangat besar sebelum menghentam mereka berdua pada 8.30 pagi, 26 Disember. Kemudian gambar tersebut disebarkan di dalam Internet sebagai Orang hilang. Beberapa orang yang mengenali mereka berdua telah memberikannya kepada kedua anak mereka di Vancouver - Kanada.



08. Albert Einstein

Gambar diatas adalah foto terakhir dari Albert Einstein yang diambil pada bulan Mac 1955. Tidak banyak perincian yang diambil dari foto tersebut tetapi kemungkinan foto ini diambil di rumahnya di Princeton. Sebulan kemudian pada 17 April 1955, Einstein mengalami pendarahan internal yang disebabkan oleh perpecahan aortic gondok nadi, yang sebelumnya didiagnosa secara akurat. Dia pergi ke rumah sakit dan mengambil konsep pidato untuk penampilannya ditelevisen 'Mengenang Negara Israel's ketujuh'. Sayangnya dia tidak tinggal cukup lama untuk menyelesaikannya. Hari berikutnya Einstein meninggal pada usia 76 tahun.



07. Marilyn Monroe

Ramai orang percaya fotografer Selebrity George Barris merupakan orang yang mengambil gambar Marilyn Monroe sebelum kematiannya. Namun hakikatnya, Allan Grant dari Life Magazine merupakan jurufoto yang sebenar. Gambar2 tersebut diambil pada 7 Julai 1962 ketika sesi wawancara di rumahnya. Enam gambar muncul di Life Magazine, termasuk satu yang sedang berdiskusi. Sebulan kemudian iaitu pada 5 Ogos 1962, LAPD menerima laporan pada jam 4:25 pagi dari dr.Hyman Engelberg bahwa Marilyn Monroe telah meninggal dunia di rumahnya di Brentwood, Los Angeles. Punca kematiannya telah diklasifikasikan sebagai "Keracunan ubat tidur", dan juga tercatat sebagai kemungkinan bunuh diri. Banyak persoalan yang masih belum terjawab tentang situasi, keadaan kematiannya dan saat ketika mayatnya di temui.



06. Bill Biggart

Foto Jurnalis Bill Bigart yang mengabadikan foto serangan tragis menara WTC pada 11 September 2002. 4 hari kemudian mayatnya di temui bersama kameranya yang telah rosak, diberikan kepada isterinya. Kad yang ada didalam kamera tersebut masih utuh dan terdapat 150 gambar termasuk gambar yang terakhir diambil pada waktu 10:28 ketika kedua menara tersebut rebah ke bumi. Isterinya ada membuat panggilan di telefon bimbitnya ketika menara pertama runtuh, Bigart ada menjawab "Jangan bimbang, 20 minit lagi saya akan ke studio, saya aman ". Ini adalah perbualan terakhirnya dengan suami dan 20 minit kemudian, kedua menara tersebut benar2 runtuh.


05. Lady Diana

Gambar diatas adalah foto terakhir yang diambil sebelum berlaku kemalangan ngeri tersebut. Ramai paparazi bersaing untuk mencetaknya sebagai foto terakhir Lady Diana. Hanya rambutnya saja yang kelihatan, ironinya ia merupakan foto yang terakhir sebelum dia meninggal dunia. Foto tersebut menunjukkan lokasi dari Hotel Ritz, Paris pada 12:20 pagi, 31 Ogos 1997 bersama dengan Henri Paul dan Dodi Fayed. Di kerusi belakang kelihatan Lady Diana dengan Dodi Fayed di sebelahnya. Gambar ini diambil ketika Mercedes masuk kedalam terowong Place de l'Alma.



04. Elvis Prasley

Foto terakhir sang legenda ini diambil pada 16 Ogos 1977, 12.28 pagi. Gambar ini diambil ketika dia keluar malam menuju kediamannya di Grace Land. Dan pada petang harinya dia ditemui terbaring di bilik mandi oleh pembantunya Ginger Alden. Dia meninggal pada pukul 3:30 petang di Baptist Memorial Hospital. Sebelum itu, pada 15 Ogos 1977 dia telah pergi berjumpa doktor gigi dan diberikan ubat. Kemungkinan ubat itu antara punca yang mempercepatkan kematiannya kerana sebelumnya, dia didiagnosa mengalami alergi terhadap ubat2an.



03. Adolf Hitler

Gambar ini diambil 2 hari sebelum kematiannya. Dia berada di luar bunker bersama kesan runtuhan bangunan setelah enam tahun dalam peperangan. Ketika hampir dengan kekalahan, Hitler memutuskan untuk mengambil hidup sendiri. Namun sebelum melakukannya, dia menikah dengan Eva Braun penned. Pada petang 30 April 1945 Hitler dan Braun masuk ke dalam bilik untuk mengakhiri hidup mereka. Mayat mereka ditemui di mana Hitler berada di ranjang dan Eva terduduk di di hujung yang lain. Hitler dinyatakan bunuh diri dengan menelan kapsul Sianida dan kemudian menembak kepalanya sendiri sementara Eva hanya menggunakan kapsul sianida. Sebelum kematian Hitler, dia pernah berkonsultasi dengan doktor peribadinya, tentang cara2 membunuh diri. Doktor tersebut menyarankan kombinasi meminum kapsul sianida dan menembak kepala.

02.Anne Frank

Foto ini adalah foto terakhir Anne Frank dan saudaranya yang diambil awal atau pertengahan tahun 1942. Kemudian pada bulan Julai 1942, Margot dan saudaranya termasuk antar orang2 yang pertama menerima laporan bahwa mereka akan di hantar ke Nazi Jerman. Kemudian mereka satu keluarga pergi bersembunyi namun di tangkap pada pagi 4 Ogos 1944. Setelah ditangkap dari persembunyian, mereka dianggap kriminal dan dikirim ke berek hukuman keras. Pada Mac 1945, virus epidemi tipus yang tersebar di seluruh berek telah membunuh 17,000 tahanan. Ramai dapat melihat Margot mati akibat dari virus epidemi tersebut, dan beberapa hari kemudian Anne Frank pula meninggal. Pada April 1945, beberapa minggu setelah Anne Frank meninggal, berek tersebut berjaya dibebaskan oleh tentera Inggeris.



01. Abraham Lincoln

Foto diatas di ambil oleh Henry J. Warren ketika sesi fotografi pada tempoh pelantikan iaitu pada 14 April 1865 Lincoln di Theater Ford. John Wilkes Booth, seorang aktor dan agen rahsia berada dibelakang presiden, menunggu saat2 keriuhan suara penonton di dalam theater agar dapat menghilangkan suara ledakan peluru. Tembakan tepat dari pistol kaliber 44 mengenai kepala presiden. Foto tersebut merupakan foto terakhir yang diambil ketika Lincoln hidup. Terdapat banyak foto yang di ambil tetapi itu hanyalah lukisan dan kebanyakan foto di ambil ketika sebelum pelantikannya.

p/s : Kita sendiri tak boleh nak agak atau fikir, foto mana satukah sebagai foto terakhir kita...bagaimanakah kita...dan ???

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

Anonymous said...

of course like your web-site but you have to check the spelling on several of your posts.
Several of them are rife with spelling problems and
I in finding it very bothersome to tell the reality however I will certainly come back again.


Feel free to visit my homepage :: paleo diet recipes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.