Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Tuesday, November 22, 2011

Ibu Emas Milik Harimau Muda Malaya


Alhamdulillah....tamat sudah pentas bola sepak di Sukan Sea ke-26 di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta Indonesia. Malaysia selaku juara rekod tanpa kalah ini, menokhtahkan perlawanan akhir menentang Indonesia selaku tuan rumah dengan menewaskan jumlah keseluruhan 5-4. Di hadapan penyokong fanatik Indonesia lebih kurang 100,000 orang, perlawanan kali ini memang sengit. Skuad Garuda tewas buat kali ke-2, meremukkan hati setiap penyokong setia mereka, setelah gagal pertama kalinya 0-1 dengan menjadikan Malaysia menjuarai peringkat berkumpulan.

Bergelar juara kali ke-2 berturut2 di Sukan Sea, Malaysia menunjukkan semangat Harimau Malaya yang gagah dan meneruskan perjuangan hingga ke wisel penamat. Juara pada Sukan Sea 2009 di Vientina Laos, yang lalu, Skuad kendalian K. Rajagobal berjaya membenam Vietnam 1-0 di pentas final. Dan kini sejarah berulang semula. Malaysia yang menjuarai bolasepak Sukan Sea 6 kali ini, kali terakhir bertemu dengan Indonesia pada 1979 dan berjaya menewaskan Indonesia 0-1, hasil jaringan Allahyarham Mokhtar Dahari.

Berhadapan dengan perang psikologi dan provokasi, Indonesia ingin meneruskan misi membalas dendam ekoran kekalahan Indonesia di tangan Malaysia pada Piala AFF Suzuki 2010 yang lepas. Malah Malaysia yang turun tanpa tonggak utama seperti, Izzaq Faris Ramlan, Wan Zaharul Nizam dan Shahrul Azwari, tidak sedikit pun memberi tekanan. Malah Ong Kim Swee tetap meneruskan percaturannya demi untuk bergelar juara.

Permainan awal yang nampak aggresif oleh skuad Laskar Garuda ini membawa kepada gol pada minit ke-5, hasil tandukan kencang Gunawan. Gerakan pantas mengatur serangan demi serangan, Garuda seolah2 memperlihatkan ketangkasan dan penguasaan mereka pada awal perlawanan. Namun skuad Harimau Muda Malaya terus bangkit dengan counter attack. Hasil gerak balas Harimau Muda, Asrarudin Putra menyamakan kedudukan pada minit ke-34 dengan tandukan meluru ke gol hasil hantaran Baddrol Bakhtiar.

Beberapa peluang mudah di hadapan gol kerap mengecewakan. Fakri banyak melakukan kesilapan sehinggakan terlepas peluang untuk menewaskan gawang lawan. Beberapa kekasaran berlaku yang memungkinkan bakal menerima kad merah. Namun hasil kebijaksanaan pengadil dari Jepun ini, beberapa amaran lisan dan layangan kad kuning menjadikan perlawanan semakin hangat dan mendebarkan.

Skuad Garuda diakui mempunyai keupayaan individu yang mampu bergerak pantas membuat serangan seperti Okto, Bonai, Patrich dan beberapa pemain lain. Berbeza dengan skuad Harimau Muda yang ternyata nampak lebih fokus dengan rentak permainan dan mempunyai kelebihan bermain dalam satu pasukan, lebih tersusun dan bergabung tenaga membantu membuahkan kemenangan. Berbeza dengan Harimau Muda yang mempunyai kurang striker berbisa, pertahanan Garuda sedikit lemah walaupun tangkas dalam melakukan serangan.

Permainan semakin mendebarkan dan pasti memberikan tekanan kepada kedua2 pasukan apabila kedudukan terikat 1-1 walaupun bermain pada masa tambahan. Babak2 terakhir menyaksikan Harimau Muda lebih banyak bertahan dari melakukan serangan di mana di wajah2 mereka tergambar keletihan setelah mengerah keringat melawan berhabis2an.

4-3, sepakan terakhir penalti, setelah permainan tamat 120 minit, berjaya disempurnakan oleh Baddrol Bakhtiar, walaupun berjaya di tampan oleh penjaga gol namun bola itu terus meluru ke pintu gol bagi membuktikan kejuaraan itu milik Malaysia.

Skuad Harimau Muda dikhabarkan menaiki Baracuda dan menaiki pesawat khas untuk membawa pulang wira2 ini ke Malaysia bagi persediaan Kempen Kelayakan Olimpik Rabu ini di Stadium Bukit Jalil menentang Syria. Mereka telah pun selamat smpai pada 7.40 pagi tadi di LCCT dengan di sambut meriah oleh penyokong2 setia negara.

p/s : Malaysia gah di Asia Tenggara. Credit buat skuad Harimau Muda Malaysia. Tahniah buat semua pemain terutama Asrarudin yang berjaya menyamakan kedudukan, Baddrol Bakhtiar yang bertindak sebagai juara dan Khairul Fahmi Che Mat yang mempunyai tangan emas, bertungkus lumus menyelamatkan gawang Malaysia. Tahniah jua buat Ong Kim Swee kerana berjaya menaikkan martabat bolasepak Malaysia. Andalah wira. Walaupun lagu Negaraku kurang di hormati di sana, namun SJ bangga menjadi Anak Malaysia. ~NEGARAKU~




Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.