Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Friday, November 4, 2011

TOP 5 Healthiest ( dan yang WORST)


Sejak akhir2 ni, menu western menjadi pilihan hati. Terpandang2 dan tercari2. Hidangan Itali terus menjadi pilihan. Pizza atau spagheti, Pasta yang di masak pelbagai hidangan terus menambat hati. Restoran? Mahal. Cuba sendiri. Masak. Jangan tak tahu, makanan2 seperti ini memang mengundang kolesterol dan membahayakan kesihatan lebih2 lagi dengan campuran parmesan cheese dan fresh milk. Namun di sebalik itu, kita mempunyai pilihan untuk mengambil corak pemakanan yang lebih sihat dan mari cuba lebih kenali menu2 yang memang lebih sihat dan berkhasiat.

Katakan TIDAK (WORST)...

Mayonis ??
TIDAK......
Hidangan mayonis biasanya bersama dengan roti dan salad. Adakala kita suka menambahnya sebagai perasa tambahan dalam telur dadar. Mayonis ialah sos pekat dan berkrim yang diperbuat daripada minyak, kuning telur, jus lemon atau cuka, dan bahan perisa. Mayonis digunakan sebagai asas kepada sos lain, seperti sos tartar dan sos salad. Kaya dengan rasanya dan teksturnya yang berkrim, mayonis digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan siap, seperti disapu kepada roti sandwich, burger atau biskut, dan sebagai pencicah makanan lain. Selain sebagai pencicah biasa, mayonis juga boleh ditambah dengan herba dan rempah seperti basil, jintan putih, dan serbuk cili. Ia juga boleh ditambah kepada ikan bilis atau puri asparagus. Namun bahan utama mayonis adalah minyak kacang soya yang diproses dan ditapis. TIADA APA2 yang sihat mengenai mayonis. Ia boleh menyebabkan punca keradangan dalaman dan memudaratkan tubuh dari omega-6 kepada omega-3, dengan lemak omega-6 yang berlebihan. Mayonis sama seperti Sos Tartar. Tetapi, Mayonis boleh menjadi makanan pilihan yang sihat jika ia diperbuat daripada minyak zaitun 100%.


Ketchup / Sos tomato ?? Tidak cukup ...
Pastinya ia kerap digunakan dalam masakan. Dan cukup terkenal sebagai hidangan dalam burger dan pelbagai fast food. Sos tomato dibuat dari tomato dan ia mengandungi bahan `lycopene nutrien' yang memberi faedah dalam kesihatan. Malangnya, sos tomato mempunyai % gula yang tinggi. Kalau nak tahu, kebanyakan jenama yang diperuntukkan adalah dibuat dengan sirap jagung fruktosa yang tinggi. Memang tidak baik untuk kesihatan.




Barbeque Sos ?? Nope ...
Sos BBQ sebenarnya lebih teruk daripada sos tomato kerana ia mempunyai tahap gula atau HFCS yang lebih tinggi. Kandungan tomato sebenar adalah lebih rendah dari yang di sangka. Memang enak bila ia di hidangkan dengan daging mahupun ayam panggang tapi WASPADA !!






Salad Dressing ??
Diet seperti tidak kena bila pengambilan salad ataupun buah2an di sertakan dengan salad dressing ini. Ia bukanlah cara pemakanan yang sihat. Kebanyakannya mengandungi bahan2 utama seperti HFCS dan minyak kacang soya ataupun `canola oil' yang sememangnya tidak sihat. Salad dressing "bebas lemak", sarat dengan gula tambahan. Tubuh memang memerlukan sumber lemak yang baik untuk membantu menyerap vitamin dan mineral dalam sayur2an. Namun salad dressing `bebas lemak' bukanlah pilihan yang tepat. Kebanyakan salad dressing yang berjenama mendakwa ianya "diperbuat daripada minyak zaitun" namun hakikatnya, hanya sejumlah kecil sahaja minyak zaitun sebenar yang digunakan. Selebihnya, minyak kacang soya dan canola oil yang tidak sihat itulah yang menjadi bahan utama.

Apa Top 5 Healthiest Condiments ??

1.
Mustard

Betul. Mustard sememangnya salah satu condiment yang sihat. Pertama sekali ianya tidak mempunyai sebarang gula tambahan. Selain itu, biji sawi itu sendiri adalah sumber antioksidan yang berkuasa. Di samping antioksidan dalam biji sawi, mustard paling kuning juga mengandungi kunyit (salah satu bahan rempah sihat yang anti-kanser) dan paprika. Kedua2nya mengandungi kuasa antioksidan. Pes pekat berwarna coklat-kekuningan ini mempunyai rasa yang tajam. Ia diperbuat daripada biji2 tumbuhan keluarga sawi yang dikisar. Terdapat beberapa jenis mustard yang terdiri daripada pelbagai rasa. Rasanya bergantung kepada jenis biji, cara penyediaan, dan bahan2nya. Mustard selalunya digunakan bersama daging yang dihidang. Ia juga digunakan dalam mayonis, untuk memerap, dan sos bbq. Mustard boleh dijadikan asas dalam salad, apabila dicampur dengan cuka dan minyak zaitun. Mustard popular dimakan bersama hot dog dan pretzels. Mustard kering selalunya dijual dalam tin, dan digunakan untuk memasak.


2. Guacamole
Ia banyak mengandungi lemak yang sihat (yang memuaskan selera dan mengawal keseimbangan hormon), banyak serat, vitamin, mineral dan antioksidan yang banyak. Guacamole berkrim akan membuatkan apa2 jua makanan mempunyai rasa yang lebih baik. Ia boleh di makan dengan telur, burger, ayam atau ikan, atau hanya makan dengan sayur2an sahaja. Sila semak bahan2 guacamole yang di beli di pasaraya dan pastikan ianya tidak mengandungi trans lemak ataupun lain2 bahan tiruan. Guacamole terdiri dari bahan utamanya, buah avokado hijau yang memang tidak dapat di sangkal peranannya dalam kesihatan. Ia mampu menurunkan kadar kolesterol dengan kandungan serat yang tinggi dan mempunyai lemak sihat. Sebenarnya, membuat guacamole lebih mudah, cepat dan ia kelihatan segar daripada membelinya di pasaraya.


3. Salsa
Salsa sebenarnya adalah sos dalam sebutan Sepanyol. Secara tradisional ia terkenal di Mexico dan diperbuat daripada tomato yang diperasakan dengan cilantro, cili dan bawang. Selain itu ia dicampur herba segar, rempah buah2an dan sayur2an. Ia biasanya dijadikan sos pencicah. Walaupun sos tomato merupakan antara makanan yang tidak sihat kerana kandungan gula, salsa tersenarai sebagai menu super sihat kerana ia hampir tidak mempunyai gula tambahan terutama jika memperolehinya dari jenama yang baik. Salsa kebanyakannya hanya sayur2an jadi ianya memang sukar berlaku. Bagi yang memang peminat setia sos tomato dan ingin mengurangkan pengambilan gula, cuba salsa sebgai pilihan makanan yang lebih sihat. Percayalah. Makan salsa burger adalah sama lazat seperti sos tomato burger.

4. Hummus
Hummus juga sejenis pes yg kebanyakannya terdiri dari kacang kuda, tahini, bawang putih, lemon, bijan dan minyak zaitun. Ia adalah salah satu condiment sihat yang mudah. Perkara utama ketika membeli hummus yang baik adalah dengan memastikan ianya dibuat daripada minyak zaitun. Jangan ambil hummus yang dibuat daripada kacang soya atau canola oil. Kebanyakan jenama menggunakan soya murah atau canola oil, tetapi tidaklah sukar untuk mencari jenama yang menggunakan semata2 minyak zaitun. Hummus boleh di makan dengan sayur2an, sandwich, daging dan sebagainya.

5. Pesto
Pesto umumnya adalah dari campuran bawang putih, kacang pain, selasih, minyak zaitun dan keju parut. Ia merupakan sumber lemak yang sihat dan juga antioksida kerana kandungannya dari kebanyakan bawang putih dan selasih, juga sedikit sebanyak dari kacang pain dan minyak zaitun.
Pesto dari sebutan Itali ini adalah saus yang berasal dari Genoa di daerah Liguria di Italia utara (pesto alla Genovese), dan secara tradisional terdiri dari sayuran ala italia, kemangi bawang putih dan kacang dicampur dengan minyak zaitun dan keju. Sebenarnya makanan ini merupakan hasil olahan yang didasari oleh keju buatan orang romawi kuno yang dicampur dengan Basilicum. Kemudian orang Genoa, Liguria Italia menggunakan daun Basil ini untuk dicampur dengan pine nuts (sejenis kacang yang berbentuk seperti beras tetapi berukuran agak besar), bawang putih dan sedikit olive oil. Lalu,makanan itu terkenal dengan sebutan Pesto. Sedangkan di Perancis disebut Pistou dengan menambahkan keju dan daun parsley tetapi tidak menggunakan olive oil. Pesto juga sangat sesuai dengan dengan sandwic, kuah daging begitu juga dengan telur.

sumber :
Internet /
Mike Geary
Pemakanan Pakar Bertauliah,
Certified Personal Trainer


p/s : credit to my boss atas list yg bermakna ini...hehe
....lepas nih Italiano dan Espano lah yer.....





Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.