Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Sunday, September 19, 2010

Aidilfitri di Terengganu


Bersalam2an dengan Keluarga Menteri Besar Terengganu

Di depan kediaman rasmi Menteri Besar Terengganu di Batu Burok

Masih lagi entri tentang hari raya. Bila berhari raya di Terengganu, mengunjungi kediaman rasmi Menteri Besar sudah mnjadi kebiasaan. Dah jadi macam diari pada setiap Hari raya Pertama di Terengganu. Kebetulan hanya beberapa km sahaja dari kediaman mertuaku. Lazimnya, dapat bersalaman dengan keluarga Menteri besar memang dah berbesar hati. Yelah...bukan mudah untuk bertemu dengan orang2 kenamaan. Jadi, seawal pukul 10 pagi aku sekeluarga dah memenuhi lokasi kediaman rasmi di sini.

Ketupat palas - yang kucari bila berhari raya di Terengganu

Satay juga antara hidangan yang popular

Nasi Dagang? menu pasti ada..(TQ gugel..bg pinjam gambar)

Hajat di hati nak juga snap2 kat makanan mana2 yang patut. Tapi biasalah...suasana pagi hari raya pertama. Memang ramai orang. Dan aku pun malu juga nak interprem bnyak2. Kadang2 bukan nak makan sangat pun cuma nak memeriahkan suasana Hari Raya.

Hidangan? Tentang ini tak payah di sebut. Segala2nya ada disediakan. Dari Nasi dagang, laksam, lemang, sate dan pelbagai menu cukup membuat mataku kenyang. Maklumlah aku bukanlah kuat makan sangat. Cukup merasa sedikit2 sementelah ramadhan yang baru je lepas berakhir. Lambat juga nak adjust perut aku nih. Cukup merasa sedikit2 sudah memadai. Kolesterol beb !! hehe.....


Hadir di majlis Selamat Pulang Perantau 2009.

Bercerita tentang berhari raya di Terengganu. Salah satu keunikannya bila mereka setiap tahun meraikan perantau yang pulang ke kampung berhari raya. Serasa aku tidak ada lagi acara seperti ini diadakan di negeri2 yang lain. Tak silap la.

Sekadar untuk dikongsi bersama, aku jua pernah turut memeriahkan suasana sambutan hari raya bersama perantau pada tahun 2009, tahun lepas di Taman Tamadun Islam. Aku mengikut suami dan adik beradik ipar yang lain. Kiranya aku ni benar2 perantau yang tgh beraya di Terengganu. Ramai tetamu2/perantau2 yang hadir itu dari kalangan anak2 negeri Terengganu yang terdiri dari penuntut2/pekerja2 yang menetap di luar negara ataupun yang di luar negeri Terengganu. Begitu juga dari kalangan2 profesional. Menariknya, pemimpinnya begitu mesra melayan anak2 negeri. Tiada jurang yang memisahkan mereka.

Mereka di raikan sebagai penghargaan anak2 Terengganu yang mmbantu mengharumkan nama Terengganu. Maka sesi beramah tamah antara pemimpin dan rakyat negeri itu secara tak langsung mengeratkan hubungan sesama mereka. Malah mereka diberi peluang untuk berucap dan juga mengisi borang dimana ianya pendapat2 anak Terengganu yang lebih menjurus kepada mnjana kemajuan negeri Terengganu. Satu acara yang memang menarik dan rasanya perlu di wujudkan di negeri2 lain. Itu bagi pendapat aku.

p/s : Tapi tahun ini aku tak turut serta kerana terpaksa memenuhi acara lain dan kebetulan majlis itu diadakan di Parkroyal yang kedudukannya agak jauh dari kediaman. Namun ianya memang patut dikekalkan malah diperkenalkan di negeri2 lain khususnya Selangor.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.