Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Tuesday, September 28, 2010

Classes at Naza Talyya & Leisure Trip @ Malacca


Ketika menyusuri Malacca River Cruise

Naza Talyya Hotel (diambil dari koleksi Talyya Hotel)

Bilik yang aku diami...tingkat paling atas (gambar sofa jew..)

Breakfast (variety......) dalam tu sume penuh...
Ini baru satu section....

Buffet..menarik..tertarik...

Berita baik. Pihak pengurusan memutuskan utk menukar destinasi kelas kali ini. Aku tumpang seronok. Bukanlah bosan bila berada di Akademi Gurun, cuma bila diberi peluang untuk sesekali menghadiri kelas di luar daerah, pastinya ia sesuatu yang diluar jangkaan.

Maka destinasi kali ini di bumi Hang Tuah ` Takkan Melayu Hilang Di dunia' , ke Melaka. Sudah acapkali juga aku mengunjungi negeri ini terutama waktu2 cuti sekolah, namun melaka sentiasa berubah seiring dgn masa. Sebuah bandar yang membangun dan semakin rancak dengan industri pelancongan apatahlagi setelah menerima pengikhtirafan Antarabangsa (UNESCO) sebagai `Bandar warisan dunia' pada 2008.

Melaka and George Town, historic cities of the Straits of Malacca (Malaysia) have developed over 500 years of trading and cultural exchanges between East and West in the Straits of Malacca. The influences of Asia and Europe have endowed the towns with a specific multicultural heritage that is both tangible and intangible. With its government buildings, churches, squares and fortifications, Melaka demonstrates the early stages of this history originating in the 15th-century Malay sultanate and the Portuguese and Dutch periods beginning in the early 16th century. Featuring residential and commercial buildings, George Town represents the British era from the end of the 18th century. The two towns constitute a unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia. http://www.warisan.gov.my

Masih di bulan2 syawal, namun tggjawab perlu di galas sebaik mungkin. Akhirnya siap juga assignment aku walaupun di landa pelbagai dugaan. Selamat di hantar pada waktu yang tepat.

Subjek kali ini juga menarik. Lecturer pula, Mr Michael Xaxier is very2 the best. Tak terasa masa berlalu. Terisi dengan segala aktiviti. Hurm...tak bestnyer...selesai kelas, assignment dah menanti....waduhh !!

Sempat juga posing depan nih..kenangan !!

Penginapan? Aku berkampung di Naza Talyya Hotel. Lokasi hotel ini terletak berdepan dgn Avillion yang mempunya seni ukiran yang amat menarik...rasa2nya 5 star...memang klas hotel tu...disebelah kanan Talyya, the store. Syoknya, hari pertama aku dan sahabat sume serang the store, semata2 nak cari sandal. Keh3.

Jangan risau bila berada di sini. Tak susah utk memperolehi public transport. Tahan je teksi/bas depan hotel. Kalau nk adventure lagi, berjalan kaki ke bndar hilir melalui sungai pun seronok. Kalau malas, request je reception kol teksi. Oh ya ! di sini ada menyediakan shuttle bas dari jam 10 am hingga 3 pm. (Promosi nampak ?) hehe.....tapi itu utk yang tidak drive sndiri macam kami ni yang datang dari KL dgn luxury bas....hehe

Kemudian, keesokan malamnya kami beramai2 ronda disekitar bndar melaka terutama di bandar hilir yang memang sedia terkenal. Wah ! seronoknya dapat menyusuri sungai dgn cruise (Melaka River Cruise). Macam kat venice. Nice view.

Jatuh hati apabila aku berada di perkampungan Mortem. Cantiknya, rumah2 tradisional di sinari spotlight membuatkan kawasan2 itu memang benar2 mampu menawan pelancong yang berkunjung di situ. Itu belum lagi lukisan2 yang terpanting cantik dibangunan2 sekeliling.

Biasalah..bila di bndar hilir..layan beca...melepak di dataran pahlawan...adapun pusing2 kat pahlawan walk (ala2 uptown gituh). Sume aktiviti dilakukan waktu malam kerana siang dipenuhi dgn kelas. Memang sah2 tak jumpa matahari.

Malam terakhir, sahabatku membawa pulang ikan bakar dan sotong goreng tepung. Macam tak cukup makan, kami membelasah sebelum tidur. Padahal makanan yang disediakan Talyya sebenarnya lebih dari mencukupi dan dan teramatlah sedapnya. Setiap waktu ada menu asam pedas. Kejap2 asam pedas ikan pari. Lepas tu ikan tenggiri. Esoknya pulak ayam masak asam pedas. Appertizernya pun cukup buat aku lapar.

Minum petang dan minum pagi? huh ! Paling aku demanded....sago gula melaka. Dengan muka selamba berkali2 request kat waitress. Last masa nk balik....makanan yang licin sekali ialah seafood ragut...betul ke ejaan tu? Tapi aku tak sempat nk snap..terus licin dalam hidangan.

Anyway, tima kasih Chef Baiah n the gang yang menyediakan makanan yang lazat2 buat kami. Mahu buntal sume balik KL, tertido dalam bas macam ular sawa. Hehe......Resepi tu boleh dikongsi2 ker !! (tak sempat juga nak berposing dgn chef2 dan staff2 yang melayan kami dengan baik). Apapun dgn harapan, akan kembali semula mgkn dgn family..cuti2 msia !!....thanx guys...!!

p/s : The best actor in this drama scene....of course lah masculine guys, Bastian.....
Next trip ?..go to penang...arghh !!

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

4 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.