Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Monday, November 26, 2012

Sejarah Hajarul Aswad




Hajarul Aswad merupakan batu tertua di dunia dan ianya juga boleh terapung di air. Di sebuah muzium di negara Inggeris, ada tiga buah potongan batu tersebut (dari Kaabah) dan pihak muzium juga mengatakan bahawa bongkahan batu2 tersebut bukan berasal dari sistem suria kita.

Rasulullah SAW bersabda, “Hajar Aswad itu diturunkan dari syurga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa2 anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam". (Jami al-Tirmidzi al-Hajj : 877). 

Riwayat daripada Ubay bin Ka'b r.a, menerangkan bahawa Hajar Aswad dibawa turun oleh malaikat dari langit ke dunia. Sesungguhnya Hajar Aswad adalah salah satu batu dunia yang berasal dari syurga yang dahulunya berwarna putih berkilauan, lalu berubah menjadi hitam kerana perbuatan keji dan kotor yang dilakukan oleh orang2 musyrik. Namun batu yang dikatakan berasal dari syurga pada zaman Nabi Adam a.s dan Hawa ini, kelak akan berwarna putih kembali seperti sedia kala. Manakala Ibnu Abbas dan Abdullah bin Amr bin As meriwayatkan, dahulu Hajar Aswad tidak hanya berwarna putih tetapi juga memancarkan sinar yang berkilauan. Sekiranya Allah S.W.T tidak memadamkan kilauannya, tidak seorang manusia pun yang sanggup memandangnya. 

Sebagai tempat mustajab dikabulkan doa, batu ini juga terletak di salah satu bucu Kaabah dimana apabila orang yang ingin mengerjakan haji memulakan tawaf mereka. Maka mereka hendaklah memulai tawaf itu dengan membetulkan bahu kiri mereka ke arah Hajarul Aswad berpusing sebanyak tujuh kali dan berakhir di Hajarul Aswad juga. Batu bundar berwarna hitam dan berlubang ini, terletak di sudut timur Kaabah atau sebelah kiri Multazam (antara Hajar Aswad dan pintu Kaabah), tingginya sekitar 150 cm di atas tanah. Batu ini mempunyai lingkaran sekitar 30 cm dan garis tengah 10 cm lebih besar daripada lingkaran muka seseorang. Kerana itu, seseorang yang ingin mencium batu ini harus memasukkan mukanya ke dalam lubang itu. 

Terdiri dari lapan gugusan yang terkumpul dan diikat dengan lingkaran bingkai perak. Ia dikatakan pecah kepada beberapa bahagian pada Zaman Pertengahan (Zaman Qaramithah), iaitu satu mazhab daripada Syiah Islamiyah al-Batiniyah daripada pengikut Abu Thahir al-Qarmathi di Jazirah Arab bahagian Timur. Pada musim haji tahun 317H itu, ketika dunia Islam sangat lemah Abu Thahir Al-Qurmuthi telah mengambil kesempatan menyerang Kaabah, Masjidil Haram dan merampas Hajar Aswad dengan lengkap 700 anggota bersenjata lengkap. Mereka membawa ke negaranya yang terletak di kota Ahsa’ yang terletak di wilayah Bahrain, kawasan Teluk Persia sekarang. Setelah 22 tahun (tahun 339 H) batu itu dikembalikan ke Mekah oleh Khalifah Abbasiyah Al-Muthi’ lillah setelah ditebus dengan jumlah 30.000 Dinar. Mereka membawanya ke Kufah, lalu menggantungkannya ke tiang ke tujuh Masjid Jami’. Setelah itu, mereka mengembalikannya ke tempat semula. Gugusan terbesar dikatakan sebesar buah kurma dan tertanam di batu besar yang lain dikelilingi oleh ikatan perak dan diperkuatkan lagi dengan paku perak. Batu itulah yang dianjurkan untuk dikucup oleh jemaah haji, bukannya batu di sekitarnya diliputi perak.  Tidak semua yang terdapat di dalam bingkai adalah Hajar Aswad. Butiran Hajar Aswad tepat berada di tengah bingkai. 

Hajarul Aswad berasal daripada batu yang mulia (yaqut) dari syurga yang diberikan kepada Nabi Ibrahim a.s melalui malaikat Jibril dan diletakkan di satu sudut Kaabah. Ketika Nabi Ibrahim a.s bersama anaknya membina Kaabah, ianya tiada berbumbung dan pintu masuk. Nabi Ibrahim a.s bersama Nabi Ismail mahu meninggikan bangunan itu dan mengangkut batu dari pelbagai gunung. Setelah bangunan Kaabah itu hampir selesai, Nabi Ibrahim a.s merasa kekurangan dengan meletakkan seketul lagi batu untuk diletakkan di Kaabah. 

Nabi Ibrahim berkata pada Nabi Ismail, “Pergilah engkau mencari seketul batu yang akan aku letakkan sebagai penanda bagi manusia.” Kemudian Nabi Ismail a.s pun pergi dari satu bukit ke satu bukit untuk mencari batu yang baik dan sesuai. Ketika Nabi Ismail a.s sedang mencari batu di sebuah bukit, tiba2 datang malaikat Jibril a.s memberikan sebuah batu yang cantik. Nabi Ismail dengan segera membawa batu itu kepada Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim a.s. merasa gembira melihat batu yang sungguh cantik itu, beliau menciumnya beberapa kali. Kemudian Nabi Ibrahim a.s bertanya, “Dari mana kamu dapat batu ini?” Nabi Ismail berkata, “Batu ini kuterima dari yang tidak memberatkan cucuku dan cucumu (Jibril).”

Pada tahun 606 M, ketika Nabi SAW berusia 35 tahun, Kaabah mengalami bencana besar sehingga perlu dibina kembali oleh Nabi Muhammad SAW dan kabilah2 terdapat di Mekah ketika itu. Semasa pembangunan semula itu selesai, terjadilah perselisihan di antara kabilah2 itu tentang siapa yang paling berhak untuk meletakkan batu Hajar Aswad itu di tempatnya. Melihat keadaan ini, Abu Umayyah bin Mugirah dari suku Makzum, sebagai orang yang tertua, mengajukan usul bahawa yang berhak meletakkan Hajar Aswad di tempatnya adalah orang yang pertama sekali memasuki pintu Safa keesokan harinya. Ternyata orang itu adalah Muhammad yang ketika itu belum menjadi rasul. Dengan demikian, dialah yang paling berhak untuk meletakkan Hajar Aswad itu di tempatnya. Akan tetapi dengan keadilan dan kebijaksanaannya, Muhammad tidak langsung mengangkat Hajar Aswad itu. Baginda melepaskan serbannya dan menghamparkannya di tengah2 anggota kabilah yang ada. Hajar Aswad lalu diletakkannya di tengah2 serban itu. Baginda kemudian meminta para ketua kabilah untuk memegang seluruh tepi serban dan secara bersama2 mengangkat serban sampai ke tempat yang dekat dengan tempat diletakkannya Hajar Aswad. Nabi Muhammad sendiri memegang batu itu lalu meletakkannya di tempatnya. Tindakan Muhammad ini mendapat penilaian dan penghormatan yang besar dari kalangan ketua kabilah yang berselisih faham ketika itu.

Mencium hajar aswad pada masa menunaikan Haji Di Baitullah, menjadi penyedut dosa tanpa kita sedari, alangkah beruntungnya orangyang boleh menyentuh, mengusap dan memegangnya. Walapun ia adalah batu, ia hidup. Siapa yang menciumnya, ia akan menjadi saksi. Kalau tidak dapat mengucupnya, cukuplah sekadar istilam (mencium dari jauh secara isyarat). Quran juga tahu siapa yang membaca dan mengucupnya. 

Hadis Siti Aisyah RA mengatakan bahawa Rasul SAW bersabda:
“Nikmatilah (peganglah) ini sebelum diangkat (dari bumi). Ia berasal dari syurga dan setiap sesuatu yang keluar dari syurga akan kembali ke syurga sebelum kiamat”.

Umar bin Khatab pun juga pernah mengatakan “Aku tahu bahawa kau hanyalah batu, kalaulah bukan kerana aku melihat kekasihku Nabi SAW menciummu dan menyentuhmu, maka aku tidak akan menyentuhmu atau menciummu”

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Demi Allah! Allah akan membangkitkannya (Hajarul Aswad) pada hari kiamat, baginya sepasang mata untuk melihat dan lidah untuk berkata-kata; menjadi saksi kepada sesiapa yang mengusapnya dengan kebenaran.” (Hadis riwayat al-Tirmizi).

P/S : Semoga Allah permudahkan segala urusan dan impian terlaksana untuk turut mengucup Hajarul Aswad. Amin






Friday, November 16, 2012

Benarkah Pakaian Lambang Keperibadian?




sedapnya nasi lemak nih...

Kadangkala uniform melambangkan imej keperibadian seseorang. Benar atau tidak, itu sekadar sebahagian dari pendapat SJ sahaja. Terpulang kepada individu men`describe’kannya bagaimana. Apa yg ingin SJ tuliskan hanya sebagai salah satu perkongsian dalam kehidupan seharian yang kadangkala kita sendiri tidak menyedarinya atau memang tidak ambil peduli.

Begitulah selalunya, digambarkan wanita muslimah yang baik dan sempurna imannya dengan jilbab labuh dan pakaian yang menutup aurat hingga ianya boleh digunakan terus untuk sembahyang. Tapi sesiapapun akan mempersoalkannya jika dia bersifat tidak melambangkan apa yang dia pakai contohnya dia seorang penipu atau suka bermuka2, ataupun dia jenis yang suka memutuskan silaturahim, bersengketa ataupun seorang hipokrit? Atau mungkin dia sendiri tidak pernah bersolat. Tapi SJ bukanlah nk bercerita atau suka2 nk menjatuhkan hukum tentang samaada pemakainya itu benar2 muslimah beriman ataupun tidak. Wallahua’lam. Sekurang2nya dia telah menjalankan kewajipan sebagai seorang muslimah. SJ pun bukanlah seorang yang hebat berhujah tentang ugama. SJ bukan orangnya. SJ juga tidak sempurna untuk mempersoalkannya. Apa yang SJ nak berkongsi pun tiada kaitan tentang hukum hakam sebenarnya.

Cuba lihat contoh ini pula, seseorang yang memakai uniform sesebuah syarikat. Pasti itulah lambang imej tempat di mana dia bekerja dan melaksanakan tanggungjawabnya. Pastinya, tanyalah apa sahaja yang berkaitan dengan syarikat tempatnya bekerja, sudah tentu dia boleh menjawabnya walaupun tak 100%.

Alkisahnya begini, sarapan pagi SJ hari ini di restoran yang tidak jauh dari pejabat SJ. Kebetulan, SJ bekerja hari ini walaupun SJ tahu ramai yang bercuti termasuklah en hubby. Menyambung cuti katenyer. Penasaran, SJ membeli beberapa nasi lemak bungkus dan meletaknya di atas kaunter pembayaran. Maksudnya, SJ dah reserve nasi lemak untuk SJ bawa pulang. Ada juga bahan untuk mnjadi santapan pagi anak2 hari ini. Kemudian SJ pun mengambil kesempatan bersarapan bersama en hubby sebelum membuat pembayaran.

Nak dijadikan cerita, seorang wanita beruniform, yang dilambangkan sebagai imej kejujuran, ketegasan, amanah, bertanggungjawab dengan bersahaja telah mngambil beberapa bungkus nasi lemak yang telah SJ reserve (berada di atas kaunter) tersebut dan menyumbatkannya ke dalam plastik. Dan kebetulan SJ duduk berhadapan kaunter. SJ yang melihat sendiri suasana ini terus membisikkannya kepada en hubby. En hubby terus memberitahu pekerja restoran tentang nasi yang telah kami reserve tadi. Dengan bersahaja, wanita itu menjawab `sama jer..’ dan dengan muka tak bersalah dia terus ke meja2 pelanggan lain yang memang terdapat nasi lemak yang telah sedia bersusun di atas meja. Dalam hati SJ `reti pulak dia ambil nasi lemak  atas meja tu kan…’

Kemudian SJ me’remind’ en hubby untuk mengira semula nasi lemak tersebut sebelum membuat pembayaran. Ini kerana dalam pemerhatian SJ, wanita tersebut tidak meletakkan semula jumlah bungkusan yang telah di ambilnya. Dan sememangnya seperti yang telah di jangka, en hubby memberitahu SJ bahawa jumlah nasi tersebut telahpun berkurangan. Ini macam soalan matematikkan? Berapakah jumlah nasi lemak yang tinggal?

Nmpak tak, ape rumusan yang boleh SJ katakan di sini? Pakaian uniformnya memang telah melambangkn tugasnya dan tanggungjawabnya yang menjadi nadi kepercayaan masyarakat sekitar. Walaupun peristiwa ini hanya sekadar picisan ataupun perkara kecil namun boleh mmberi kesan nilai kepercayaan terhadap kejujuran seseorang. Atau kita boleh katakan, mungkinkah masyarakat sekarang  memang terlalu mementingkn diri sendiri.

Pertama, mungkin tak semua orang tahu, makanan di atas kaunter itu telah di reserve oleh pelanggan lain. Tapi perlu bertnya atau peka, kerana ada bnyak lagi nasi lemak bungkus lain yang berada di atas meja pelanggan. Pasti pelikkan kenapa nasi lemak boleh ada di atas kaunter. So, kenapa tak amik sahaja yang berada di atas meja pelanggan?  Kedua, jika telah tersilap mengambilnya yang dari hak orang lain, adalah mnjadi tanggungjawab untuk mengganti semula atau memulangkn semula jumlah mana yang telah terambil tadi.  Tidakkan anda tahu, bahawa anda diperhatikan? Allah sudah semestinya, tetapi bagaimana dengan mata tuan empunya nasi itu sendiri. Boleh tak anda bayangkan apa yang SJ rasa lebih2 lagi melihat pakaian uniform nya? Hurm…`dia juga manusia biasa’ itu aje yang dapat menyejukkan hati SJ yang agak panas ketika itu…huhu

p/s : SJ pun selalu buat khilaf tanpa SJ sedar...kepada Allah, SJ memohon ampun dan maaf...setulus hati...







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.