Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Sunday, November 7, 2010

Aku dan Legenda Budak Setan


Novel Edisi 1

"Wahh !! macam bes jer buku nih...pinjam boleh?" Kataku tertarik sambil mataku terus tertancap ke novel yang ada di genggamanku.
"Tunggu aku abis baca dulu...bes giler ko.." Jawab My, housemateku. Sesekali aku memerhati raut senyum menawan darinya dan sesekali mataku melihat pula gerak2 halus rambut meginye. Kemudian aku mengalihkan pandangan mataku ke arah sahabatku yang tggi lampai dan wajah iras2 artis jelita, Erra Fazira.
"Buku ko ke Ila?" Aku sengaja menebak. Aku tahu Ila memang hantu novel lagi2 kalau di tulis oleh Ahadiat Akashah.

Novel Edisi 3 (edisi ke-2 tak jumpa dalam gugel)

Ingatanku menghilang. Itu kisah beberapa tahun yang lampau. Rindu bila teringat saat2 serumah dgn kawan2 yang seiring dan sejalan macam mereka. Aku berjaya menghabiskan novel itu sebanyak 2 kali. Aku menangis bila baca kisah Ayu dan Kasyah. Kemudian aku tekad untuk memiliki novel itu sendiri. Wah !! memang sambutan novel ini cukup hebat. Edisi pertama habis dijual. Tapi aku sempat memilikinya. Kemudian novel itu entah kemana. Ada somebody pinjam dan terus tidak kembali. Kemudian aku memilikinya buat kali kedua, edisi yang berbeza. Aghh !! pergi tak kembali juga. Juga aku lupa, siapa yang telah meminjamnya tapi terus buat harta sendiri. Dan kali ketiga aku terus memilikinya tnpa meminjam pada sesiapa. Itupun selepas aku membeli sambungan legenda ini berjudul Katerina dan Kasyah Legenda Berakhir. Sempurna misi aku. Masih tersimpan dalam rak2 antara buku2 novel dan buku2 ilmiah yang lain. Agak2 rasa nak baca, aku baca.

Ending of the story...Legenda berakhir...

Membuai jiwa, meruntun perasaan, mengundang ceria segalasuka duka terhimpun di sini. adakah senyuman yang tercipta atau airmata kesudahannya? hanya Tuhan yang menentukan segalanya. . . Lebih satu dekad Kasyah mencipta cinta. Dari lelaki yang tak pernah kenal erti kasih sayang. . . dia menjadi pencinta agung. Dia tabah mengharungi apa saja. . . demi sumpahnya mencintai ayu sehingga ke akhir hayat. Setulus manakah agaknya cinta seorang lelaki yang pernah dilabelkan sebagai budak setan kerana kenakalannya di zaman persekolahan? Namun, berjayakah dia menyunting Ayu menjadi permaisurinya? Akan bahagiakah dia? Mampukah dibuktikan pada dunia. . . cinta adalah segala-galanya! Cuma Ayu yang punyai jawapan itu. Dan, Allah sebagai penentu! Dan, siapakah pula Katerina? Itu antara sinopsis yang terkandung di dalam Novel Legenda Budak Setan.

Kemudian disusuli sambungannya, Katerina membawa kisah setelah kematian Ayu. Percintaan yang juga penuh dengan pelbagai rintangan dan dugaan buat lelaki bernama Kasyah. Jodoh masih tidak berpihak kepada Kashah.

Dan akhirnya, pada ulangtahun ke-20, penulis ini, Ahadiat Akashah telah menulis novelnya yang ke-71, dan menamatkan legenda Kasyah, budak setan ini. Novel Kashah Legenda Berakhir memberikan penentuan. Mungkinkah kebahagiaan akan menjadi milik pemuda yang kaya dengan rasa setia dan cintanya? Atau mungkin malang yang sentiasa menghimpit dirinya?

Legenda Budak Setan Film

Sungguh teruja bila novel ini ke layar perak. Filem Lagenda Budak Setan arahan Sharad Sharan, di bintangi oleh nama-nama muda yang besar seperti Farid Kamil, Lisa Surihani, Que Haidar, raja Farah & ramai lagi. Sungguhpun filem ini tidak menggambarkan 100% adaptasi dari novel asal, namun ia memberi sedikit impact apatahlagi dengan peranan besar yang dimainkan oleh Que Haidar selaku Azmi yang begitu menghayati watak antagonis membuat aku begitu marah dan sakit hati. Begitu juga dengan penjiwaan Farid Kamil, melihat wajah sayunya, air matanya menyatakan betapa jauh penderitaan perasaan dan emosinya. Apepun aku juga telah memiliki cd-nya.

Legenda Budak Setan Drama Series

Dari dunia perfileman, novel ini ke drama siri. Kerana menerima sambutan yang menggalakkan, drama arahan pengarah terkenal Along Kamarudin ini masih mengekalkan hero utama iaitu Farid Kamil, namun heroin nya disandang oleh pendatang baru iaitu Maslina Nasir yang memegang watak Ayu. Watak Ayu juga di pegang oleh Jue Aziz selepas pembedahan wajah. Drama siri ini jauh menyentuh hati dan emosi. Bermain dengan jiwa dan perasaan. Farid Kamil benar2 menghayatinya seolah2 dialah hero novel tersebut. Adaptasinya menyamai novel. Bermula dari zaman persekolahan hinggalah dewasa, semuanya berjaya. Aku kagum dan rasa tidak kecewa dengan persembahan yang disajikan. Senimatografi, audio visual semuanya cukup hebat. Begitu juga dengan lagu latar belakang yang sesekali meruntun perasaan. Harap Farid kamil dapat anugerah pelakon terbaik...

Bila cinta kini tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu
Dulu kau tawarkan manisnya janjimu
Yang ku sambut itu dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi tinggalkanku

Hilangnya cintamu menusuk hatiku
Hingga ku memilih cinta yang fana
Perginya dirimu merobek jantungku
Hingga ku terjatuh dalam harapan
Hilangnya cintamu menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh dalam harapan
Dalam harapan

p/s : harap lepas ni ada cd untuk drama siri Legenda Budak Setan. Hurm..berusaha untuk download juga..kalau ada.....
(En3 ini juga ditujukan buat housemate seksyen 17, Shah Alam yang tersayang...rindu kenangan lama...)

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.