Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Sunday, November 14, 2010

The Pacifics - miniseries


The Pacific - Hell was an ocean away

Eugene Sledge - Okinawa

Lambang Kejayaan menawan puncak Iwo Jima

Pacific War Memorial di US

3 watak utama pendokong filem The Pacific

3 wajah disebalik filem The Pacific

Enemy at the gates, Behind enemy lines, Saving Private Ryans, Forest Gumps dan Band of Brothers, antara filem bergenrekan peperangan yang menjadi koleksi peribadiku. Sesuatu yang sukar di jelaskan mengapa aku meminati filem2 ini, apatahlagi jika ia hasil dari kerjatangan Tom Hanks. Tidak lupa filem patriot lakonan Mel Gibson dan Heath Ledger yang berlatarbelakangkan filem peperangan awal tentera British.

Seharian aku meladeni minisiri filem `The Pacifics'. Ini kali kedua aku melayan movie ini. Pertama kali aku mengikuti episod ini dalam siaran HBO dan di tayang tidak mengira waktu. Tapi hari ini aku menonton dalam siri marathon dalam Max channel (astro movie). Kelebihan marathon, bermakna siaran episod tidak berhenti dan bersambung sehingga tamat siri.

`The Pasifik' yang merupakan filem bergenrekan perang dunia ke-II ini, adalah hasil dari garapan atau arahan usahasama pengarah terkenal Steven Spielberg, Tom Hanks dan Gary Goetzman dengan kerjasama HBO Miniseries, Playtone, Dreamworks, Seven Network and Sky Movies. Penggambaran filem minisiri di Australia ini bermula pada 10 Ogos 2007 dan selesai pada akhir Mei 2008. Ditulis oleh Hans Zimmer, Geoff Zanelli and Blake Neely dan mula dipertontonkan tayangan perdananya di HBO, Amerika pada 14 Mac2010. Minisiri ini mempunyai 10 siri yang merupakan hasil kedua selepas kejayaan filem minisiri `Band Of Brothers' yang berkisar tentang peperangan oleh pasukan infantri Army di Eropah menentang tentera German yang dikuasai Nazi.

Filem yang mengambil masa 540 minit ini lebih tertumpu pada United States Marine Corps (Pacific Theater of Operations) dalam peperangan Pacific yang lebih luas,dan merupakan filem yang diambil dari fakta sejarah peperangan dunia ke-II. Tidak seperti filem Band of Brothers, minisiri ini lebih kepada menjejaki kisah benar
tiga tentera US Marines iaitu Robert Leckie, John Basilone dan Eugene Sledge yang merentasi keluasan Pasifik melalui pertempuran2 yang berasingan. Watak 3 tentera ini di lakonkan dengan baik oleh James Badge Dale, John Seda dan Joseph Mazzello.

Selepas serangan Pearl Harbour dan ketika Jepun mula menguasai keseluruhan Pasific, US Marine 1st Division mula berusaha untuk mematahkan kekuasaan tersebut. Pengalaman2 tiga watak ini ketika di dalam US Marines telah membawa mereka ke pulau2 yang dikuasai tentera Jepun seperti Guadalcanal yang terkenal dengan hutan2 berhantu. Peperangan hebat di teruskan dengan melalui hutan hujan di Cape Gloucester, merentasi kubu2 karang Peleliu , menjelajah pasir hitam di Iwo Jima dan melalui peristiwa pertempuran2 kejam di Okinawa. Peristiwa2 ini di ceritakan dengan jelas bagaimana keperitan US Marine dalam usaha mematahkan kekuatan dan kehebatan Jepun di kepulauan mahupun perairan Pacific. Pertempuran yang mengerikan dan adakala merasa betapa peritnya melalui cuaca dan suasana hutan yang amat berbeza dengan Eropah.

Akhirnya, Jepun menyerah kalah pada 1945 apabila berlakunya pengeboman atom di bandar2 utama di Jepun yang terus melumpuhkan Jepun. Kejayaan ini secara automatik menamatkan pertempuran terakhir di Okinawa. Namun kisah ini tidak berakhir di sini. Kesan dari peperangan cuba di tonjolkan dengan kegelisahan dan trauma yang di alami oleh bekas2 tentera yang melalui jalan sukar dalam peperangan.

Robert Leckie

Robert Leckie merupakan pengarang buku terkenal di Amerika mengenai sejarah ketenteraan seperti `Helmet For My Pillow'. Beliau berpengalaman dalam `Machine Gunner' dan peninjau perisikan semasa peperangan di Guadalcanal, Cape Gloucester dan Peleliu."I have to tell the story of how it really was. I have to let people know the war wasn’t a musical."antara tulisannya.

Eugene Sledge

Minisiri ini juga di ambil berdasarkan buku `With the Old Breed : At Peleliu and Okinawa' hasil penulisan Eugene Sledge yang merupakan pengarang, Profesor University (Sarjana Muda Ijazah Sains) malah terlibat dalam misi ketenteraan di Peleliu dan Okinawa. Eugene merupakan 1st Marine dari Battalion ke-3."Lady, there was a killing war. The Marine Corps taught me how to kill Japs and try to survive. Now, if that don't fit into any academic course, I'm sorry. But some of us had to do the killing — and most of my buddies got killed
or wounded." antara petikan yang menarik.


John Basilone

Ia juga mengisahkan tentang John Basilone sebagai wira penentang Empayar Jepun yang akhirnya tewas di Iwo Jima. Dia menerima anugerah Medal of Honor dan Navy Cross selepas berjaya dalam pertempuran di Guadalcanal.

Namun begitu filem ini bagiku tidak sehebat `Band of The Brothers' kerana mungkin bnyak berkisar kepada kisah peribadi 3 watak tersebut iaitu di luar lingkungan peperangan itu sendiri. Aksi2 peperangan agak kurang di tonjolkan berbanding kisah2 peperangan yang lain.

Apepun..sesuatu yang aku perolehi dari filem2 ini adalah akibat dan kesan dari peperangan. Sudah pasti terutamanya kepada pejuang mahupun tentera2 yang terlibat dalam peperangan itu sendiri. Menghargai hidup ini lebih bermakna apatahlagi jika perdamaian itu ada di mana2 pun jua.

p/s : teringat semasa aku menonton filem Leftenan Adnan Saidi di pawagam suatu ketika dahulu. Seorang pejuang bangsa dan negara yang terkorban semasa mempertahankan Bukit candu dari tawanan tentera Jepun.....

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.