Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Saturday, June 25, 2011

Alaa..Maharaja Lawak Dah Abis...



Kali ini hajat menonton final Maharaja Lawak secara live, tidak kesampaian, tidak seperti final rajalawak yang sebelum2nya. Tidak yakin dapat tiket pas masuk, akhirnya SJ memilih untuk menonton di siaran astro channel 188. 'Dalam HD...bulu hidung pun boleh nampak', kata sahabatku dalam FB. Program ini memang menjadi faveret SJ sejak siri Rajalawak 1 hingga ke-5. Duduk, tengok dan terhibur. Hilang stress.

Pulang dari kerja, SJ luangkan masa seketika singgah di perkarangan Stadium Tertutup Malawati, Shah Alam yang jauhnya hanya beza 1 km dari pejabat. Ketika itu, pengunjung ternyata telah ramai memenuhi persekitaran. Ada yang sedang menjamu selera di gerai2 makanan dan kelihatannya ramai yang tertumpu di gerai2 pakaian yang tertera wajah2 dan tagline finalist2 Maharaja Lawak. Ramai yang terus memakai tshirt2 tersebut selaku fans dan sebagai sokongan terhadap finalist pujaan masing2. Kelihatan meriah terutama tshirt Sepah yang berwarna Oren, Jambu dengan warna pink dan hitam untuk Nabil, Jozan. Dalam ramai2 tu terselit juga salah seorang anggota keluarga Zizan yang mempromosi tshirt Jozan sebagai sokongan padu terhadap finalist tersebut. Cayalah...

Seperti yang di jangka, memang ramai penonton yang memenuhi Stadium Malawati malam tadi. Sorotan tentang kelahiran awal2 Rajalawak, hanya ballroom kecil dan kalau ramai sedikit pun pada waktu final rajalawak dan di adakan di MBPJ dan SACC, Shah Alam. Tapi sejarah membuktikan Maharaja Lawak berjaya memecahkan rekod rancangan komedi yang di terima masyarakat ramai. Macam tak percaya apabila rancangan ini menjadi sebutan ramai sehingga timbul perbalahan dalam FB ekoran fanatik dengan finalist pujaan masing2.

Finalist Maharaja Lawak terdiri dari berkumpulan iaitu Jozan, Jambu dan Sepah manakala perseorangan yang berjaya mengorak langkah dan diterima baik ialah Nabil. Persembahan mereka di adili pemarkahan sebanyak 50% oleh 3 juri profesional iaitu Mamat Khalid, Ahmad Idham dan Saiful Apek. 50% lagi ditentukan oleh Khidmat pesanan ringkas (SMS) dari penonton.

Setiap finalist perlu membuat 2 pusingan untuk 2 tema iaitu tema bebas dan tema muzikal (tema yang pasti di tunggu ramai). Finalist memang sukar di jangka kerana masing2 mempunyai kriteria dan kekuatan tersendiri. Walaupun permarkahan pada pembukaan final ini meletakkan Jozan di tangga pertama namun ia bukan satu noktah. Jika melihat kepada Jambu, mereka juga pernah berada di tangga teratas, namun tersingkir pada minggu ke-12 semasa tour di Johor Bharu. Jambu berpeluang beraksi ke peringkat final setelah juri memberi imuniti yang masih belum digunakan lagi. Satu langkah bijak memandangkan Jambu merupakan group pilihan ramai dan top dengan tagline nya seperti 'Apapun tak boleh' dan `Nak tuju lagu'. Apa yang boleh di simpulkan di sini, pemarkahan tidak mampu menyelamatkan mana2 finalist. Bagi SJ, dalam Maharaja Lawak, persembahan yang terbaik pasti di tangga teratas, bergelar juara dan jika kurang di terima penonton, anda `out'.

Benar apa yang Saiful Apek katakan `Tak perlu fikir siapa menang malam ini...anda semua adalah Champion..dan trofi adalah peminat'. Semua finalist memang hebat. Nabil dengan gaya tersendiri walaupun dengan persembahan solo berjaya mencuit hati. Lagu Bruno Mars dengan gaya pengemis dan penampilan Spiderman membuktikan tidak semestinya solo, Nabil tidak mampu beraksi di pentas. Jangan tak percaya RM150,000 berjaya di bawa pulang.

Penampilan Zila Bakarin, anak Tok Penghulu dalam persembahan Jambu pasti mengingatkan kita pada siri2 lawak yang sebelumnya bagi sesiapa yang mengikutinya. Begitu juga dengan Dafi yang selalu menjadi sebutan 'Baik punyer woo..' menjadi pujaan Shuib dalam Sepah pasti menghiburkan lagi. Sesuatu yang menarik yang berjaya ditonjolkan oleh astro seperti dalam rancangan AF.

Dan pengumuman Maharaja Lawak malam tadi memang menepati instinct SJ, setelah menyaksikan kesemua persembahan finalist. Tahniah buat Sepah kerana berjaya membawa pulang RM350,000 dan trofi sumbangan astro. Berdasarkan kepada mutu persembahan Sepah yang memang konsisten dari minggu pertama sehingga final, pastinya final sesuatu yang terbaik di persembahkan. Persembahan terakhir untuk kedua2 tema memang tidak mengecewakan malah menerima pujian yag memberangsangkan dari juri profesional. Tema muzikal dan bebas berjaya di kuasai oleh Sepah malam tadi. Memang selayaknya juara menjadi milik Sepah.

Bagi pendapat SJ sebagai peminat Jozan, sedikit terkilan kerana Jozan tidak membuat sedikit `all out' malam tadi. Namun persembahan bersahaja Jozan tidak perlu dipertikaikan lagi. Mereka juga terbaik. Kerana itu gelaran naib juara menjadi milik mereka dengan anugerah trofi dan RM250,000 dalam genggaman. Syabas buat kalian semua.

p/s : Minggu depan final Imam Muda pulak....lepas tu Jumaat mnjadi sepi....alaa...

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.