Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Tuesday, June 21, 2011

Godaan Fesyen dan Manik


Fesyen ke Manik??

Bulan Ramadhan semakin menjelma. Bila sebut bulan Ramadhan, maka sibuklah terutama golongan Hawa dengan pakaian2 serba baru dan cantik menawan. Maka tak menang tanganlah para penjahit pakaian menyiapkan tempahan. Penuhlah kiosk2 pakaian apatahlagi butik2 untuk persiapan Syawal. Kadang kala lagi 3 bulan Syawal, tempahan mula di tutup. Maka berbondong2lah warga Hawa ke pusat membeli belah memilih pakaian siap yang berkenan di hati.

Sejak kecil SJ pun memang suka pada sesuatu yang cantik dan menarik lagi2 bab berfesyen. Oppss...SJ bukanlah pengkritik fesyen. SJ juga bukan seorang yang gila sangat berfesyen hingga berhabis modal. Tapi SJ berfesyen mengikut citarasa SJ yang sederhana atau mengikut kesesuaian apatahlagi kemampuan. Bila mula bercerita bab fesyen ni, SJ memang suka. `Tu dia....idea dah mai dah nih', Kata orang utara.

Waktu kecil bukan mudah untuk meminta2. Wang terhad apatahlagi SJ ni bukanlah kalangan dari keluarga berada. Pendam je hasrat di hati. Kalau ada pun sikit2 maklumlah tukang buat baju pun mak saudara sendiri. Nak demand, kasihan kat mak SJ yang menjadi surirumah sepenuh masa. Bila dah besar....dah berduit sendiri, keinginan adakala sukar nak di tepis. Kerana minat dengan dunia fesyen, SJ pernah mengikuti kelas jahitan. Setakat baju kurung dan kurung moden, dah boleh lepas lah kan. Suka sangat bila berjaya menghasilkan baju sendiri. Hajat dan impian tu memang pernah hadir dalam hati untuk buka butik sendiri. Konon2nya. Tapi nampaknya seru tak sampai lagi. Berkelana lah SJ di syarikat automotif ni selagi daya.

Kerana kesibukan bekerja, akhirnya tempah baju menjadi pilihan terakhir SJ. Malas nak menempah selalu, SJ lebih suka ke shopping kompleks dan beli sahaja pakaian kasual untuk dipakai waktu kerja mahupun aktiviti bersantai. Lagipun kerja dalam bidang automotif ni, tak berapa nk sesuai kalau pakai baju kurung. Pergerakan kena pantas. Jadi, baju kurung sekali sekala buat tempahan terutama pada musim2 perayaan. Adapun beli siap. Cuma kasihan SJ nie...kerana kesukaran untuk menyesuaikan dengan saiz badan, kena alter lah dan macam2, SJ lebih suka beli baju kurung biasa daripada baju kurung moden ataupun kebaya moden. Itupun kena alter bahagian kaki. Hurm...tak usah nak berangan kalau tubuh tidak seindah model atau miss universe.

Bercerita tentang tempahan baju ni, SJ nak cerita tentang sahabat SJ nih. Nak kata kawan, jauh lebih muda dari SJ. Malah SJ panggil mak dia pun kakak. Peliknya dia pulak panggil SJ pun kakak juga. Sebenarnya sahabat SJ ni bukanlah sesiapa dengan SJ. SJ mengenalinya ketika dia remaja lagi dan masih bersekolah. SJ rapat dengan keluarganya terutama ibunya. Tiada pertalian darah tetapi memang hubungan kami rapat dan seolah2 sudah seperti satu keluarga. SJ pun malas nak berkira dengan keluarganya. Kerana itu tak salah SJ memberikan peluang untuk dia berjaya dalam bidangnya.

Alkisahnya, SJ dari dulu lebih gemar menempah baju dengan satu nyonya di daerah Klang. SJ memang tak pernah tempah baju dengan orang lain apatahlagi dengan orang Melayu. Selain dari jahitan yang kemas dan selesa dia juga suka memberikan pendapat yang membuatkan SJ gemar menempah dengannya. Dah bertahun2 dengan nyonya nih. Tapi akhirnya SJ berpaling tadah juga. Nak tahu kenapa? Huhu.....

Kali terakhir SJ tempah dengan nyonya tu pada 2008. Sahabat SJ ni yang baru berjinak2 dalam bidang jahitan menawarkan diri untuk menjahitkan manik bagi menghiasi jubah dress yang telah di siapkan oleh nyonya tu. Sebenarnya, SJ memang tak berminat bab2 manik ni. Tapi apasalahnya memberikan peluang dan bisnes untuk sahabat SJ tu. Ketika itupun sahabat SJ baru memulakan bisness jahitannya. Itulah niat SJ pada mulanya. Baju anak2, SJ beri pada sahabat SJ untuk membuktikan keupayaannya. Hehe....jangan marah yer yangg.....ini baru intro sahaja.

Jubah dress ini SJ pakai masa Annual Dinner di syarikat tempat SJ bekerja. Ramai yang memuji tentang fesyen dan manik dan ingin tahu di mana SJ beli. Tahun berikutnya, SJ menempah baju hari raya SJ dengan sahabat SJ itu. Tapi masih juga berkesempatan meninjau di shopping kompleks dan membeli yang siap. Baju SJ siap selang beberapa hari nak hari raya. Tanpa manik. Sedih jugak tapi nak dijadikan cerita SJ merembat salah satu baju display sahabat SJ tu dan dijadikan baju hari raya SJ. SJ selesa sangat dengan baju tu apatahlagi dengan hiasan manik yang agak simple. Kemudian SJ rembat lagi baju display sahabat tu untuk di pakai untuk majlis open house. Dan sejak dari itu, SJ mula meletak kepercayaan terhadap sahabat SJ tu. Ciri2 yang SJ suka ada pada dia terutama kekreatifannya dan suka memberikan pendapat. Selalunya apa yang SJ mahukan berjaya dilaksanakan dengan sempurna. SJ bukanlah nak baju advance2. Bukannya artis mahupun celebriti. Cuma bergaya bersederhana untuk kepuasan sendiri.

Bukan SJ sengaja nak puji, tapi itulah kenyataan. Suatu ketika dulu, SJ memang kurang berminat pakaian yang penuh dengan manik2. SJ suka yang simple dan kalau ada manik2 pun pasti yang paling tahap minima. Sahabat SJ ni pun bukanlah kosong. Dia berkelulusan Diploma in Fashion di UITM. Kerana kesukarannya memperolehi sebarang pekerjaannya, akhirnya menceburkan diri dalam bidang bisnes jahitan. kalau nak tahu, dia antara orang2 yang di belakang tabir untuk menyiapkan manik utk pakaian fashion designer yang semakin di kenali ramai, Ezuwan Ismail ketika pertandingan Dewi remaja 2010, Anugerah Skrin 2010 dan ABPH 2010. Hasil buatan tangannya memang tidak menghampakan.

Sekarang ni, SJ dah makin rajin beli kain pasang dan menyerahkan kepada sahabat SJ tu untuk disiapkan. Fesyen? terpulang kepada dia untuk membuatnya di samping SJ sendiri yang menyumbangkan sedikit idea. Itupun bergantung kepada kemampuan SJ almaklumlah, jahitan manik tu mahal tau. Kalau bab manik2 tu, pasti ada sebagai hiasan tapi dia tahu SJ memang tak suka manik2 yang terlalu sarat. Crowded bukan taste SJ. Tapi kadang2 tergoda juga dengan taburan manik2 yang penuh dekat baju2 tempahan orang lain. Nak lihat hasilnya? kalau nak tahu manik2 kat baju SJ tu semua hasil idea dia. Semuanya SJ serahkan kepada dia untuk menghasilkannya dan SJ hanya fikir tentang design nak buat camne. haha....

Ada bran ker?? sarat kan....

Hurm...rasa2 nak buat untuk wedding atau majlis bertunang?

Macam pernah kulihat baju ini..tapi di mana ya??

p/s : Mana sample baju2 SJ yang penuh manik tuh?? hehe...rahsia...kalau expose kat sini takdelah surprise...apepun SJ puas hati...(Thanks My dear Noly.....!! jangan lupa baju raya akak !!) Ada sesiapa yang berminat untuk membuat tempahan manik? SJ boleh rekmenkan...

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.