Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Friday, February 24, 2012

Adolf Hitler, antara Islam dan Yahudi




Dalam SJ berblogwalking..perjalanan SJ terhenti di satu perhentian yang mengandungi satu topik yang menarik untuk SJ kongsikan bersama dengan sahabat2 blogger. Alkisah tentang seorang student yang sedang menamatkan tesis PhDnya mengenai Adolf Hitler, seorang pemimpin Nazi ketika perang dunia ke-2 dahulu. Holocaust adalah peristiwa pemusnahan hampir seluruh Yahudi Eropah oleh Nazi Jerman dan kelompoknya ketika berlakunya Perang Dunia II. Orang Yahudi sering menyebut peristiwa ini sebagai Shoah, istilah Ibrani yang berertiti malapetaka atau bencana hebat. Holocaust sendiri berasal dari bahasa Yunani, holo yang bererti seluruh, dan caustos yang bererti terbakar.

Lelaki bermisai kontot serta memakai kot panjang favourite kepunyaannya ini sentiasa menjaga imejnya sebagai seorang anggota tentera yang berdisplin. Kedua-dua imej tersebut sememangnya tidak pernah lekang daripada tubuh anak kelahiran Australia ini. Bahkan kerana kedua-dua imej itulah, Hitler mudah dikenali ramai. Kebolehannya berpidato menguatkan lagi imej lelaki ini. Setiap syarahan yang disampaikannya akan diselitkan dengan unsur humor sebagai penggeli hati peminatnya. 'SAY HEIIII !!' sering kali dilaungkan Hitler sebelum dia meneruskan syarahannya dan ia disahut balik oleh peminat-peminat fanatiknya yang rata2 terdiri daripada rakyat Amerika Syarikat khususnya. Figura berfikiran tinggi ini juga disukai rakan2 sepasukannya yang lain kerana sikap penyayang yang dimilikinya sejak kecil lagi. Dalam pada itu, dia sendiri membela seekor anjing yang diberi nama Little Fox, yang dijadikan penghiburnya di kala tekanan dan kebosanan.


Ada benarnya bila dipersoalkan mengapa dunia terlalu menghukum pemimpin Nazi ini seolah2 Nazi masih wujud sehingga kini. Namun dunia seakan lupa kesilapan pihak Bristish terhadap Scotland, Jepun dalam usaha perluasan empayarnya dan dasar Apartheid di Afrika Selatan. Mungkinkah kerana peranan Hitler ini yang melakukan pemusnahan bangsa Yahudi, maka beliau terus kekal dalam sejarah sebagai manusia yang terus di hukum bersalah. Memang selama ini, Hitler yang kita kenali adalah kejam namun ada beberapa fakta yang kita tidak tahu tentang prinsip Hitler, peribadinya dan juga pendekatan agama Islam dalam hidupnya. Sebelum Hitler menghembuskan nafasnya yang terakhir, dia telah meninggalkan dua prinsipnya yang utama buat Jerman. Dua prinsip tersebut ialah:



1. Prinsip Hitler berkaitan Yahudi, Zionisme dan penubuhan negara Israel. Hitler telah melancarkan Holocaust untuk menghapuskan Yahudi kerana beranggapan Yahudi akan menjahanamkan dunia pada suatu hari nanti.


Firman Allah SWT Surah Al-A'raf ayat 167 :
"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu memberitahu: Bahawa sesungguhnya Ia akan menghantarkan kepada kaum Yahudi itu, (terus menerus) hingga hari kiamat, kaum2 yang akan menimpakan mereka dengan azab sengsara yang seburuk-buruknya (disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka). Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksaNya, dan sesungguhnya Dia juga Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."



2. Prinsip Hitler berkaitan Islam. Hitler telah belajar sejarah kerajaan terdahulu dan umat yang lampau, dan beliau telah menyatakan bahawa ada tiga tamadun yang terkuat, iaitu Parsi, Rome dan Arab. Ketiga2 tamadun ini telah menguasai dunia satu ketika dulu dan Parsi serta Rome telah mengembangkan tamadun mereka hingga hari ini, manakala Arab pula lebih kepada persengketaan sesama mereka sahaja. Beliau melihat ini sebagai satu masalah kerana Arab akan merosakkan Tamadun Islam yang beliau telah lihat begitu hebat satu ketika dulu.

Dibesarkan dalam keluarga Kristian Katolik, Hitler sering memuji warisan dan budaya Kristian di negaranya serta mengaku kepercayaannya terhadap Yesus Kristus Arya, iaitu sebuah kepercayaan yang menentang Yahudi. Di dalam ucapan dan persembahannya, Hitler sentiasa membicarakan pentafsiran Kristiannya sebagai satu motivasi dalam menguatkan lagi stigma antisemitismnya.

Sungguhpun dirinya didakap dengan seribu kerohanian agama Jesus itu, namun siapa sangka dia juga sebenarnya turut mengagumi Islam sebagai sebuah ajaran yang menyeluruh. Dia pernah menyebut dalam satu petikannya yang berbunyi,
"You see, it's been our misfortune to have the wrong religion. Why didn't we have the religion of the Japanese, who regard sacrifice for the Fatherland as the highest good? The Mohammedan religion too would have been much more compatible tu us than Christianity. Why did it have to be Christianity with its meekness and flabbiness..."

Atas rasa kagum beliau pada Tamadun Islam, beliau telah mencetak risalah berkaitan Islam dan diedarkan kepada tentera Nazi semasa perang, walaupun kepada tentera yang bukan Islam.



Disamping itu, apabila azan berkumandang menandakan sudah masuk waktu solat, Hitler akan memberi peluang kepada rakan2nya yang beragama Islam untuk menunaikan solat terlebih dahulu. Begitu juga dengan solat Jumaat, setiap kali masuknya waktu solat Jumaat, segala kegiatan dan latihan ketenteraan akan direhatkan selama beberapa jam bagi menghormati waktu berkenaan kepada mereka untuk menunaikan fardu Jumaat. Bahkan tentera German pernah bersolat di dataran Berlin dan Hitler ketika itu menunggu sehingga mereka tamat solat jemaah untuk menyampaikan ucapan beliau.





Hitler juga sering bertemu dengan para Ulamak dan meminta pendapat mereka serta belajar dari mereka tentang agama dan kisah para sahabat dalam mentadbir. Bukan itu sahaja, ikatan hubungan diplomatik yang dilakukannya dengan mufti dan ulama dari serta dunia sepatutnya meraih pujian. Mufti Palestin, Sheikh Amin al-Husaini merupakan antara mufti yang sangat rapat dengan Hitler. 
Menurut satu sumber, Imam yang disebut itu adalah Mufti Palestin ketika itu yang merupakan pakcik kepada mantan Presiden Palestin sebelum ini iaitu Yaser Arafat. 
Melalui hubungan ini, mereka bersama menubuhkan sebuah pertubuhan khas bagi umat Islam iaitu Batalion Hadzar yang beroperasi di rantau Balkan.

Hitler bersama Syeikh Amin Al-Husainiy
Beliau juga meminta para Sheikh untuk mendampingi tentera beliau bagi mendoakan mereka yang bukan Islam dan memberi semangat kepada yang beragama Islam untuk membunuh Yahudi...








Seorang tentera Nazi melekatkan gambar Mufti Al-Quds
1: Pengaruh Al-Quran di dalam ucapan Hitler.
Dia juga memegang prinsip yang sama dengan Islam iaitu membenci puak Yahudi dengan menganggap golongan tersebut penjahanam dunia. Islamik dalam kehidupan sehariannya. Seperti contoh, Hitler sering melafazkan sepotong ayat al-Quran yang dipetik dari Surah al-Qamar ayat 54 , 



"(اقتربت الساعة وانشق القمر) bermaksud : Telah hampir Hari Kiamat dan bulan akan terbelah. Dan jika mereka (orang-orang musyrikin) melihat suatu tanda (mukjizat), mereka berpaling dan berkata: "(Ini adalah) sihir yang terus menerus." Dan mereka menduakan (Nabi) dan mengikuti hawa nafsu mereka, sedangkan tiap2 urusan itu telah ada ketetapannya. Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka beberapa kisah yang di dalamnya terdapat cegahan (dari kekafiran). Itulah suatu hikmah yang sempurna maka peringatan2 itu tidak berguna lagi (bagi mereka)."

Ketika tentera Nazi tiba di Moscow dan ketika itu Hitler mula menjinakkan diri dengan ayat al-Quran ini setelah memerintahkan penasihat2nya untuk mencari kata2 mukadimah yang baik sebagai pendahuluan ucapannya tak kira dari kitab agama, kata2 falsafah ataupun dari bait syair. Lantaran itu, seorang sasterawan Iraq yang bermastautin di german telah mengesyorkan agar ayat ini diambil Hitler sebagai mukadimah ucapannya. Selepas mendengarnya, timbul perasaan teruja dan kagum akan keindahan ayat tersebut yang mengandungi maksud mendalam. Sejak daripada itu, ayat tersebut sering dilafazkan sebagai permulaan ucapannya dalam mana-mana majlis.

Perkara ini dinyatakan oleh Hitler di dalam buku beliau Mein Kampf, segala coretan kisah hidupnya yang ditulis di dalam penjara bahawa banyak aspek tindakan beliau berdasarkan ayat Al-Quran, khususnya yang berkaitan tindakan beliau ke atas Yahudi. Pepatah pernah menyebut 'Jangan menilai sesebuah buku itu berdasarkan kulit depannya', dan itulah yang diterima oleh Hitler semasa hidupnya apabila dia tidak dikenali dengan lebih rapat.

2. Hitler bersumpah dengan nama Allah yang Maha Besar
Hitler telah memasukkan sumpah dengan nama Allah yang Maha Besar di dalam ikrar ketua tenteranya yang akan tamat belajar di akademi tentera German.

"Aku bersumpah dengan nama Allah (Tuhan) yang Maha Besar dan ini ialah sumpah suci ku,bahawa aku akan mentaati semua perintah ketua tentera German dan pemimpinnya Adolf Hitler, pemimpin bersenjata tertinggi, bahawa aku akan sentiasa bersedia untuk berkorban dengan nyawaku pada bila2 waktu demi pemimpin ku"

3. Hitler telah enggan meminum beer (arak) sebagai minuman tatkala penghibur ketika dilanda permasalahan serta penawar tatkala dilanda kesakitan mahupun ketika beliau gementar semasa keadaan German yang agak goyah dan bermasalah. Air 'raja segala kejahatan' itu telah digantikan dengan teh uncang yang menjadi kegemaran Hitler sepanjang masa. Ketika itu para doktor mencadangkan beliau minum beer sebagai ubat dan beliau enggan, sambil mengatakan " Bagaimana anda ingin suruh seseorang itu minum arak untuk tujuan perubatan sedangkan beliau tidak pernah seumur hidupnya menyentuh arak?"

Memiliki tubuh setinggi 179 cm, sudah tentu pelbagai persoalan timbul bagaimanakah Hitler menjaga tubuhnya. Pemakanan sihat secara vegetarian, tidak merokok serta mengambil bahan2 alkohol merupakan jawapan Hitler bagi kesemua soalan ini. Pengambilan teh uncang juga merupakan salah satu amalan sihat yang diamalkan Hitler dalam menjaga aspek kesihatannya.


p/s : Ingat lagi antara kata-kata Adolf Hitler mengenai Yahudi: "Saya boleh menghapuskan semua bangsa yahudi ketika saya berkuasa, tapi saya tinggalkan sedikit untuk kamu mengenali siapakah sebenarnya bangsa yahudi dan mengapa saya membunuh mereka."- Adolf Hitler. Disebalik artikel ini, ada terjumpa beberapa fakta yang membuktikan bahawa Hitler sendiri berketurunan Yahudi. Hurm....mari selidiki artikel itu... 







Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.