Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Tuesday, August 24, 2010

Javier `Chicarito' Hernández Balcázar


Siapa Chicarito? Apabila Manchester United berjaya menewaskan juara BPL 2010, Chelsea 3-1 dalam FA Community Shield/Charity, menjadikan Chicarito lebih terkenal. Dengan bantuan gugel, maka aku dapat mendalami siapa anak muda disebalik nama Chicarito ini.

Nama Spanishnya
, Hernández Balcázar (Sebutan Sepanyol, haˈβjer erˈnandes) dilahirkan
Guadalajara, Jalisco pada 1 Jun 1988 dan baru berusia 22 tahun. Bapanya, Javier Hernández Gutiérrez yang merupakan salah seorang ahli skuad Mexico pada Piala Dunia FIFA 1986. Manakala datuknya, Tomás Balcázar merupakan pemain skuad CD Guadalajara dan salah seorang skuad kebangsaan Mexico di Piala Dunia FIFA 1954.

Hernández dikenali secara umum sebagai "Chicharito" atau ringkasnya, Chicaro yang bermaksud "little pea" (kacang pis) kerana matanya yang berwarna kehijauan. Hurm..barulah tahu kenapa jersi no.11 yang di pakainya, bertulis Chicarito bukan Hernandez.


Pemain bolasepak Mexico ini berasal dari Kelab Guadalajara. Dia merupakan pemain Mexico yang pertama sekali menyertai kelab Manchester United. Pernah menjaringkan 2 gol semasa menjadi pemain bolasepak kebangsaan Mexico pada September 2009 ketika menentang Colombia.

Hernandez mula aktif dalam bidang bola sepak ketika berusia 7 tahun dalam liga rekreasi. Kemudian ketika berusia 9 tahun, Hernández berganding dengan CD Guadalajara dan menandatangani kontraknya ketika berusia 15 tahun.

Pemuda yang dikatakan beragama Islam ini mula bermain dengan pasukan Chivas Coras untuk musim 2005/2006.
Muncul 64 kali dalam liga Mexico dengan jumlah kutipan sebanyak 26 gol. Pada 11 Jun 2010, Hernández membuat penampilan pertama Piala Dunia FIFAnya ketika perlawanan pembukaan 2010, menentang Afrika Selatan dan seri 1-1.

Analisis dari statistik FIFA menunjukkan Hernández merupakan pemain yang paling lincah berlari dan terpantas dalam Piala Dunia 2010, dengan kelajuan tertinggi 32.15 km / h (19,97 mph). Alex Ferguson turut meluahkan pndangan peribadinya bahawa, Hernandez yang mempunyai ketinggian 175 cm dan berat badan 70 kg ini, pemain terpantas dan penjaring gol yang semula jadi. Pemain yang bermain pada posisi striker ini juga di nanti penampilan oleh Sir Alex Ferguson pada Piala Dunia 2010 yang lalu.

Pada 8 April 2010, Hernández telah menandatangani kontrak dengan Manchester United. Hernández membuat penampilan pertamanya pada 08 Ogos 2010 dalam FA Community shield/Charity. Gol pertamanya merupakan yang kedua dalam perlawanan itu akhirnya membuahkan kemenangan kepada Manchester United. Maka, selepas ini pasti bnyak aksi2 nya yang mungkin bakal menenggelamkan ke`glamer'an Wayne Rooney yang kelihatannya tak habis2 mencipta kontroversi.

Kehadiran Hernandez dapat juga mngubat hati lebih2 lagi setelah Mesut Ozil yang di harap2kan menyarung jersi merah ini, telah pun menjadi milik Real Madrid.

sumber : wiki

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.