Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Sunday, July 25, 2010

Laksa Johor, Permintaan Di Hujung Minggu



Tiba2 hubby kata, nk makan Laksa Johor. Kebetulan semalam pun baru lepas beli barang2 dari pasar tani. Dan bnyak juga beli sayur2an. Cuma spaghetti jer takder. Tak mengapa, belakang rumah ada pasaraya 99. Semua ada di situ. Kalau takder pun, Giant, Tesco dan Jusco ada di sebelah rumah. Eheh ! cam berlagak pulak. Maaf yer ! tersyasyul...bukan sebelah rumah sangat pun.....jauhlah jugak.

Maka berhujung minggu kali ini dengan menu Laksa Johor. Ikut cara aku. Jeng..jeng...!!
Tunggu2 juga, jika ada sesiapa yang langkah kanan hari ini datang rumah. Kek coklat basah pun masih bnyak bakinya. Wah !! macam rajin kan? Banyak kolestrol tu. Jaga2. Tapi sesekali apa salahnya kan? Ha...ingat orang berkarier cam aku ni tak reti ke dapur ker?? Heheh.......
Jom cuba2 resepi Laksa Johor cara aku !


Bahan-bahannya :

1 paket spagheti (rebus dan campurkan sedikit minyak masak dan di toskan)
8 ekor ikan kembung (di rebus dan isinya di blender)
1 kg santan pekat
1/2 cawan susu segar

1 camca kerisik
Daun kesum
Asam keping
Rempah kari ikan

Cili giling
Belacan
Gula pasir
Garam

Air

Bahan-bahan untuk di blender :


1 cawan udang basah
1/4 cawan udang kering
6 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih

1 cm halia
1 cm kunyit hidup
1 cm lengkuas
3 batang serai



Accesories :

Taugeh
1 biji timun - dipotong halus memanjang

1 batang lobak merah - dipotong halus memanjang
5 batang kacang panjang - di potong kecil2

Daun selasih - di hiris nipis
3 batang cili merah - dipotong kecil menyerong
5 biji cili padi - potong kecil2
1 biji bawang besar - di hiris nipis
2 biji limau kasturi - di potong serong
Telur ayam di rebus - potong 4


Cara memasak kuah :

1. Masukkan minyak masak dalam periuk untuk menumis.
2. Masukkan bahan2 yang telah di blender. Goreng sehingga agak garing
3. Masukkan rempah kari ikan
4. Masukkan 3 sudu cili giling - untuk memerahkan kuah. Tumis.
5. Masukkan ikan yang telah di blender
6. Masukkan air rebusan ikan
7. Masukkan susu segar
8. Masukkan santan. Kacau sehingga menggelegak.
9. Masukkan garam dan gula
10. Masukkan kerisik
11. Masukkan belacan
12. Masukkan 2 asam keping
13. Masukkan daun kesum. Gaul perlahan2

Kuah Laksa perlu di jerang dengan api yang perlahan dan lama sedikit supaya kuah menjadi semakin pekat. Dan perlu di ingat, kuah juga perlu di kacau selalu.

p/s : boleh tabur bawang goreng kalau suka. Apalagi...jom cuba resepi ikut cara aku...dan singgahlah rumah selagi masih ada stok...heheh

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

6 comments:

NaNaJoe said...

alamak!! mcm sedap jew tgok..
kecur air liur mlm2 ni~ :)

sarina izryn said...

hehe.....sedap yerk? Nana baru tengok tuh !!..hihi

Yan said...

tetiba rasa nak makan lah...

sarina izryn said...

Kak Yan mesti terer buat....huh !!

resistanCe said...

drool.......sedapnyaaaaaaaaaaa

sarina izryn said...

yummy..yummy.....!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.