Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Thursday, May 27, 2010

DIET




Anda sedang berdiet??

Bercerita mengenai diet, pakar nutrisi, Kevin Zahri menyatakan sejauh mana sekalipun amalan berdiet, sesi pelangsingan mahupun aktiviti fitness, amalan pemakanan haruslah seiring dan seimbang. Malah, beliau sentiasa menyebut faktor kualiti berbanding kuantiti.

Bagi pakar nutrisi itu, tidak guna ber...diet serta mengambil sesuatu kandungan pemakanan jika anda tidak peka kandungan makanan yang diambil. “Tidak bermakna mengamalkan diet sekiranya tidak tahu kandungan makanan yang diambil. Penting untuk kita tahu makanan yang wajar diambil atau dielak,” katanya.

Mengambil contoh dirinya, amalan pemakanan seimbang sentiasa dititikberatkan di sebalik aktiviti sihat serta rutin senaman. Tidak hairan, ramai jejaka cemburu melihat bentuk badan tegap dan ideal miliknya. Bagi Kevin, beliau sentiasa mengamalkan faktor kualiti berbanding kuantiti. Sambil menambah, dia juga menikmati sesi teh tarik dan menjamu selera seperti orang lain.

Apa yang penting, beliau tahu kandungan makanan yang diambil serta kesesuaian pola pemakanan harian. Selain itu, Kevin tidak berenggang dengan air mineral untuk memastikan kandungan air dalam badan seimbang. Impian memiliki bentuk badan ideal dapat digapai melalui teknik serta amalan yang bijak dan praktikal. Sekiranya bijak meneliti isi kandungan pemakanan selain memilih senaman ideal, apa yang dicita-citakan selama ini akan berhasil.

Janganlah pula semangat berdiet sekadar sekerat jalan! Persediaan sebelum memulakan diet adalah sesuatu yang amat penting.

8 kaedah miliki tubuh sempurna:

1. Pastikan anda tahu kandungan makanan yang diambil

2. Elak menahan lapar semata-mata tidak mahu gemuk.

3. Kurangkan kadar sajian makanan yang selama ini menjadi menu tetap.

4. Makan banyak produk bijirin, kekacang, buah-buahan dan sayur-sayuran.

5. Kurangkan penggunaan garam dan gula.

6. Lakukan aktiviti senaman secara berkala.

7. Nikmati gaya hidup sihat seperti beriadah bersama keluarga atau pasangan.

8. Minumlah banyak air terutama air masak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.

Langkah penjagaan diet :

1. Bagi mengelak berat badan berlebihan, kurangkan pengambilan tenaga dan lemak yang banyak.

2. Kurangkan pengambilan gula yang diproses daripada 45 peratus kepada 10 peratus daripada keseluruhan jumlah tenaga.

3. Jumlah lemak tidak melebihi jumlah tenaga. Lemak polyunsaturated tidak lebih 10 peratus dan lemak monounsaturated pada kadar 10 peratus hingga 15 peratus.

4. Kurangkan pengambilan kolesterol tidak lebih dari 30mg sehari.

Daripada apa yang telah diperkatakan di atas jelaslah bahawa informasi adalah sesuatu yang amat penting terutamanya dalam proses anda untuk menurunkan berat badan. Tidak guna berhabis ratusan ringgit setiap bulan sekiranya amalan pemakanan kita salah.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.