Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Sunday, May 30, 2010

Erti Sebuah Persahabatan


28052010. Sememangnya sibuk pagi itu. Menyidai pakaian. Menyediakan sarapan. Menyiapkan si kecil. Sesekali melayani sms yang berbunyi2 dari telefon bimbitku. Macam sibuk. Hari ini penuh dengan agenda. Dan masing2 juga ada agenda. Suamiku melayani aktiviti memancingnya. Anakku, Amirul pula awal2 lagi sudah berpesan agar menghantarnya ke rumah pengasuh selepas selesai menonton movie Shrek 4. Aku? hurm...dah tak sabar nak bertemu dengan kawan2 lama yang semakin bertakhta di sanubariku.

Pukul 10.00 pg aku meninggalkan kediamanku menuju k TGV. Wah ! seperti jangkaanku..begitu ramai pengunjung yang berbaris utk memiliki tiket masing2 dan menonton movie pilihan mereka. Tidak hairanlah kerana hari ini juga merupakan hari cuti umum sempena Wesak Day bagi negeri kesayanganku, Selangor dan Kuala Lumpur. Sudah pastinya, Jusco Bukit Tinggi paling mndapat rating terbaik antara pengunjung tertggi dia daerah Klang. Mudah untuk parking. Mudah untuk shopping. Segala2nya ada di sini. Tapi sayang, bowling tiada dalam senarai. Kenapa yer? itulah kekurangannya. Jika ada pasti meningkatkan lagi jumlah rating pengunjung di sini. Dan bertmbahlah kesetiaan aku pada Jusco. Agak2 ada tak dalam fikiran pengurusan Jusco Bukit Tinggi untuk mewujudkn bowling??

Kita tinggalkan persoalan tentang itu. Dan aku pun sudah pasti turut berbaris utk dapatkan tiket. Alhamdulillah. Dapat juga 2 tiket untuk Shrek 4 tayangan pukul 11.00 pagi. Dan aku mengira masa. Memang tidak terlalu rushing untuk mengejar masa bertemu dengan kawan2 lama. Sempat juga aku masuk ke Polohaus dan Padini Store. Beli apa yang boleh di beli. Impian di hati nak sambar satu baju German Polohaus, sempena World Cup 2010 ni, tapi sayang tiada yang berwarna putih. Teringat plak kat Ballack. Kenapa Ballack? Lupakan. Lagi 5 minit ke angka 11.00 aku sudah berada di kaunter minuman dan set popcorn yang sudah pasti sebagai kudapan di waktu menonton nanti. Terus mendapatkan seat bernombor D9 dan D10. Okey juga. Taklah sakit kepala akibat terlalu mendongak.

Sepnjang menonton Shrek memang tidak membosankan. Cukup buat anakku gembira sudah memadai bagiku. Aku turut ketawa sekuat hati bila semua orang ketawa. Salah satu dunia tempat aku melepaskan perasaan. Satu jam kemudian, setelah tamat, aku terus membawa anakku ke rumah pengasuh yang tidak jauh dari situ. Amirul, seperti biasa, terus melupakan aku bila dah bertemu dengan kawan2 baiknya yang seperti kembarnya juga. Aku stat enjin, tarik gear, tekan minyak dan terus menghala ke Banting untuk bersua dengan kawan2 lama seperti yang di janjikan. Bila dah memandu, fikiran entah melayang ke mana. Bersimpang siur macam laluan2 jalan di depanku. Bahaya !

Gementar juga. Maklumlah bukan senang nak berjumpa dengan mereka. Seorang dari Segamat dan seorang lagi memang setia dengan Banting. Tapi memang aku seorang yang menepati janji. Walaupun perjalanan agak perlahan dek kerana lori2 yang memenuhi sepanjang jalan, 2.30 petang aku smpai di tempat yang nak di tuju. Sebenarnya inilah kali pertama aku ke Tesco, Banting dan aku berjaya lakukannya. Tahniah kepada diri sendiri.

Pada mulanya 5 orang yang ingin membuat janji temu ini. Disebabkan oleh aral yang melintang yang tidak terduga, maka tinggallah 3 orang. Dalam restoran Marrybrown kami bersendaloka..tapi betul apa yang Ija katakan. Mengapa bila bersua kelu lidah untuk berkata, tidak seperti bila berfacebook, meriah tidak terkira. Detik yang berlalu, pntas masa berlari. Sempat mengisi ruang yang ada, mengunjungi taman yang berhadapan dengan IPD Banting yang tersergam indah di hadapannya. Buat ku terpegun seketika. Sudah jauh berbeza. Tidak sepertimana yang aku tinggalkan berbelas2 tahun dulu. Walaupun sering berulang-alik pulang ke rumah ibubapaku, namun tidak pernah sesekali aku meninjau apalagi untuk berpusing2 di kawasan Pekan Banting ini. Segalanya menggamit kenangan. Saat berjalan kaki. Saat bersama kawan2. Segalanya terimbau kembali. Terimakasih Lela, kerana membawa aku dan kenanganku semula. Satu pertemuan tidak di sangka dan tidak juga di rancang. Aku sampai di kedai makan Suzi di kpg Sg Lang, yang suatu ketika pernah mnjadi sahabat karibku ketika berada di SAMUSKD. Berjaya dalam hidup sebagai seorang guru dan juga mempunyai bisnes yang pelbagai cabang. Tahniah kuucapkan. Kejayaan yang dikecapi tidak membuat dia lupa siap dirinya. Dan dia masih seperti yang aku kenali dulu. Begitu juga suaminya, yang mengingatkan aku bagaimana aku boleh jadi pengapit bidan terjun semasa di hari persandingan mereka. Pertama dan terakhir, itu yang ku harapkan. Memang cukup manis Suzi di waktu itu, kerana habis seri mukaku hinggap ke wajah pengantin perempuan. Tapi sayang, gambar kenangan itu tiada dalam simpanan Suzi. Musnah dan tak dapat diselamatkan. Rindu waktu itu. Ke`nervous'an ku.

Seiring dengan waktu. Perubahan demi perubahan yang tidak pernah aku sedar. Waktulah yang sebenarnya mngajar kita tentang hidup. Bagaimana cara kita mengisi waktu2 itu.

Demi masa....sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang2 yang percaya dan membuat kerja2 kebaikan dan saling berwasiat pada yang benar dan saling berwasiat untuk bersabar. Dia menjadikan malam memasuki ke dalam siang, dan menjadikan siang memasuki ke dalam malam. Dia mengetahui apa yang di dalam dada...

Waktu boleh mngubah segalanya. Sekeliling yang merubah kita. Adakah kita masih yang dulu atau mungkin kita telah alpa dengan kejayaan yang telah Tuhan kurniakan. Dalam usia sebegini, keinsafan sering menjenguk akal fikiranku. Silaturrahim menjadi keutamaan. Kedewasaan yang kini kulalui adalah hadiah dari sebuah pengalaman yang Allah berikan. Tanpa panduan dan pegangan, berpaksi pada ajaran Islam, pasti aku tewas kerana aku insan yang lemah. Perjalanan masa buat aku lebih menghargai apa yang ada di hadapanku, dan apa yang aku miliki kini. Menjadi telinga yang baik dan mata yang jujur untuk sahabatku. Seikhlas hati dan sejujur2 amanah, itulah nilai persahabatan. Terlalu mahal harganya bagi yang tahu menilai. Sedikit kasih sayang dan sejernih air mata bukti segalanya. Seikhlas budi kusemaikan.

Sebagai hambanya aku jua lemah. Tidak dapat lari dari melakukan kesilapan. Dan saling memaafkan adalah sebaik2 hambanya kerana kita tidak tahu siapa diri kita bila di sana nanti. Dari sekecil2 usia sehinggalah memanjat hujung waktu, bermacam2 kawan telah ditemui. Bersilih ganti. Akan datang pasti dipertemukan lagi dengan kawan yang baru. Umpama putaran roda, hidup ini sentiasa berputar. Cuma bezanya, roda itu adakalanya, kita di atas dan adakalanya kita di bawah. Bergantung kepada diri kita dan sikap kita. Itulah yang sering kuingatkan diriku sendiri. Manusia biasa yang mudah leka dan alpa.

Bila mnjadi seorang kawan, aku ingin jadi yang terbaik. Sebagaimana impian aku ingin mnjadi insan yang terbaik dari yang terbaik. Itu janji dan amanahku. Bila dipertemukan dengan sahabat yang memahami itu sudah cukup terbaik buat aku. Ku panjatkan syukur ke hadrat Ilahi. Ada hikmah dari setiap perkara yang terjadi. Adapun keserasian dan kesepakatan menjadi tunggak utama sesebuah persahabatan. Tiada maksud tersembunyi. Tiada helah demi kepentingan peribadi. Ikhlas. Apabila datang kesusahan dan kepayahan , disitulah nyata kawan dan lawan.

Buat sahabat2ku yang pernah bertakhta dalam ikatan sahabat ini, khususnya buat Norlela dan Faizah...inginku ku dedikasikan memori ini buat kalian. Terharu dan berbangga kerana sudi menerima aku sebagai sahabat dan berkongsi dalam erti kata sebuah persahabatan. Sebenarnya aku rasa berterima kasih kerana dalam hidup ini masih ada insan yang ikhlas dalam perjuangan hidup. Saling mengambil berat. Walau berat sesebuah dugaan tapi percayalah kalian, Allah memberi dugaan ke atas hambanya mengikut tahap kemampuannya. Andai air mata itu terlalu mahal, tak salah untuk dibuang jika itu erti kasih kepada Allah. Allah sayang pada insan yang sering berdoa dan mngadu nasib padaNya. Apa yang boleh kukatakan dalam kehidupan ini, kita saling memerlukan. Perlu keluarga yang bahagia. Perlu sahabat yang setia. Dan perlu kehidupan yang sempurna. Pasti Islamlah sebaik2 dan sesempurna agama. Allah Maha Berkuasa. Maha Penyayang. Maha Pengampun. Di mana ada kita..disitulah ada sahabat yang penuh dgn kasih sayang...Moga berkekalan.

Buat Suziana, kutitipkan salam kasih yang berpanjangan agar persahabatan antara kita kekal dan segar selamanya. Dan pastinya, akan ada lagi pertemuan selepas ini.

Terimalah lagu ini, hasil terjemahan dari sudut hatiku sebagai hadiah dari kasih sayangku..selamanya.....

Selama ini..kumencari2...teman yang sejati...buat menemani..perjuangan suci
Bersyukur kini padamu Ilahi...Teman yang di cari..selama ini telah kutemui......
Dengannya di sisi..perjuangan ini...senang di harungi...bertambah murni...kasih Ilahi
Kepadamu Allah...kupanjatkan doa..agar berkekalan..kasih sayang kita...
Kepadamu teman..kupohon sokongan..pengorbanan dan pengertian...
telah kuungkapkan segala2nya...
Kepada Allah...kupohon restu...agar kita kekal bersatu...
Kepadamu teman..teruskan perjuangan...pengorbanan dan kesetiaan...
telah kuungkapkan segala2nya...itulah tandanya kejujuran kita....

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.