Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Saturday, May 29, 2010

Shrek 4 The Final Chapter


Berkesempatan menonton movie merupakan sesuatu yang tak mudah ku lepaskan. Lagi2 bila membawa si kecil ke TGV. Tayangan pertama Shrek Forever After dari Dreamwork Animation ini, begitu cepat berlalu walaupun tempoh masa dalam 103 minit. Tak terasa waktu yang pergi, aku harus meninggalkan kerusi dan kesejukan penghawa dingin di dalam bilik gelap itu. Popcorn dan air pun tak sempat habis lagi. Mgkn terlalu menghayati kisah yang nmpak komedi namun bnyak mesej yang cuba ingin disampaikan. Jika sesiapa yang telah mengikuti Shrek series filem ini pasti takkan ketinggalan untuk melihat bahagian terakhir siri Shrek ini. Dan pastinya cd koleksinya akan mnjadi sebahagian milik perribadiku nanti. Pasti.

Apa kata kita cuba selongkar sedikit sebnyak rentetan kisah Shrek ini dari mula. Shrek 1 pada 2001 yang merupakan arahan Andrew Adamson, box office dgn kejayaan mencecah USD 484,409,218 dan tayangan selama 91 minit mula menarik minat penonton terutama dari golongan kanak2. Kisah pengenalan mengenai Shrek (Mike Myers) yang merupakan seekor gergasi (ogre) yang tinggal bersendirian di kawasan paya. Turut muncul watak2 dongeng yang mencuit hati. Shrek bersahabat dengan Donkey (Eddie Murphy) memenuhi tawaran Lord farquaad (John Lithgow) bg menyelamatkan Puteri Fiona (Cameron Diaz) dan perlu mengahwini Puteri Fiona agar dapat bergelar raja. Puteri Fiona telah di makan sumpah di mana dia akan menjadi puteri yang cantik pada waktu siang dan mnjadi seekor gergasi (ogre) apabila waktu malam. Fiona juga tinggal di istana lama di bawah kawalan seekor naga. Dengan hanya satu ciuman pertama cinta sejati, maka sumpahan itu akan berakhir. Ketika dalam perjalanan ke istana, Shrek dan Fiona saling jatuh cinta. Kisah ini diakhiri dgn kegagalan perkahwinan antara Fiona dan Long farquaad setelah Shrek mnyatakan cintanya terhadap Fiona dengan di bantu oleh Donkey dan Dragon. Dan ciuman pertama cinta sejati itu menyebabkan Fiona kekal mengikut bentuk rupa cinta sejati itu sendiri. Gergasi (Ogre).

Shrek 2 pada 2004, turut di arah oleh Andrew Adamson mengutip jumlah box office sebnyak USD919,838,758 utk tayangan masa selama 93 minit. Prince Charming (Rupert Everett) turut ingin menyelamatkan Fiona dan bergelar raja. Ketika itu Fiona dan Shrek telah pun berkahwin dan selamat berbulan madu. Ibu (Queen Lillian) dan bapa (King Harold) Fiona dari kerajaan Far Far Away, mnjemput Shrek dan Fiona untuk merestui perkahwinan mereka. Namun Prince Charming dan ibunya, kebayan cuba untuk menghancurkan perkahwinan Shrek dan Fiona agar Fiona mengahwini Prince Charming, atas bantuan King Harold sendiri. Dalam pencarian ubat pengasih di kediaman kebayan, Shrek dan Donkey mngenali Puss In Boots (Antonio Banderas). Mereka bergandingan dgn bantuan Gingerbread Man untuk mnyelamatkan Fiona dan Shrek agar terus bersama. Akhir cerita, King Harold telah bertukar menjadi seekor katak ketika Harold korbankan dirinya utk menyelamatkan Shrek dari terkena tongkat sakti kebayan. Dan Queen berjaya mengembalikan King Harold kepada manusia semula.

Shrek The Third yang di tayangkan pada 2007 pula, di arah oleh Chris Miller. Kisah pemerintahan Shrek dan Fiona dalam kerajaan Far Far Away ketika King Harold gering. Shrek agak keberatan utk memerintah dan bersetuju dgn wasiat King Harold untuk mencari sepupu Fiona, Arthur Pendragon (Justin Timberlake). Dalam masa yang sama, Fiona turut di hantui mimpi2 ngeri apabila dia disahkan mengandung. Dan Prince Charming cuba membalas dendam dengan bergabung dgn semua sihir2 utk memusnahkan kerajaan Far Far Away. Akhirnya Prince Charming mati dan Shrek menyerahkan kerajaan Far Far Away kepada Arthur.

Pada Mei 2010, mula di tayangkan di seluruh pawagam untuk movie Shrek Forever After. Arahan oleh Mike Mitchell masih mengekalkan pelakon yang sama. Dalam siri kali ini, Shrek terlalu bosan dgn rutin hariannya bersama keluarga dan anak kembarnya. Akibat kebosanannya, Shrek telah terpedaya dan menandatangani satu perjanjian dengan Rumpelstilskin yang akhirnya menjerat dirinya sendiri. Walaupun dia telah mnjadi gergasi sebenar yang dia mahukan, namun dia merasakan kehilangan sesuatu dari hidupnya. Fiona juga tidak mengenali dirinya, malah kehidupan yang Shrek alami selama ini hilang sekelip mata. Kawan baiknya seperti Donkey dan Puss in Boot juga tidak mengetahui tentang siapa Shrek. Kehidupan jauh berbeza. Kerajaan Far Far Away juga musnah di tangan Rumpelstilskin dan ahli2 sihirnya yang kejam, turut dibantu dengan peniup seruling. Dalam tempoh satu hari, hidup mereka akan kekal selamanya kecuali dengan ciuman pertama cinta sejati Shrek dan Fiona. Seperti biasa, happy ending pasti menghiasi kisah seperti ini. Ciuman pertama mereka telah menyelamatkan kehidupan mereka dan mereka dapat semula kehidupan mereka yang telah hilang.

Paling menarik juga apabila komedi yang di tonjolkan oleh aksi Puss in Boots yang begitu comel dan montel dalam Shrek 4 kali ini. Semua penonton ketawa tidak kering gusi apatahlagi bila melihat mata bulat yang layu dan meruntun hati....ketika meminta bantuan dari Donkey. Dan aku pasti tak boleh lupakan mata itu. Anakku juga tidak henti ketawa. Terhibur kelihatannya.

Apa yang paling aku tidak lupakan bila Fiona menuturkan kata kepada Shrek `Dimanakah engkau ketika saat aku terlalu memerlukan engkau' dan Shrek begitu sedih dan sayu. Mungkin agak touching tapi itulah suatu kenyataan di mana kita akan merasa kehilangan apabila kita telah tiada lagi bersama dengan orang yang tersayang. Dan paling kita bimbang seandainya semua itu tidak boleh diperbetulkan semula hnya dengan sedikit kesilapan. Mungkin itu salah satu dari morale of the story. Filem Amerika animated fantasy-family ini bergenre aksi, komedi dan emosional dan di produksikan dalam bentuk 3-D, juga merupakan sekuel terakhir dari tokoh Shrek seekor gergasi (ogre) atau raksasa.

Adakah filem Shrek ke-4 ini yang terakhir? Namun mgkn ada siri lain yang bakal menemui penonton2 setianya kerana pulangan dan rating yang menguntungkan. Puss in Boots: Story of an Ogre Killer arahan Chris Miller ini akan menemui peminatnya pada 2011. Mungkin bnyak berkisar kepada kucing yang comel dgn mata yang bisa meruntun hati itu. Semuanya kita nantikan pada 2011 nanti. Jangan ketinggalan?

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.