Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Sunday, May 9, 2010

Nukilan hati....Selamat Hari Ibu



Hari ini 09 Mei 2010...tanggal 04 Jamadilawal 1431H...pasti tiba lagi...Setiap Ahad, minggu kedua bulan Mei pasti satu dunia meraikannya setiap tahun...ye..hari Ibu....Adakah dia masih bertakhta di hati kita sebagaimana kita memujanya ketika saat2 kecil kita? Selamat Meraikan Hari Ibu buat semua ibu2 di dunia ini teristimewa buat ibu ku....semoga kesihatannya akan terus berkekalan....terus di rahmati Allah...dipanjangkn umur dan segala2nya yang terbaik buat dia kerana dia adalah ibuku....

Bila di tanya, apakah momen paling indah..paling hebat dalam hidup anda sepnjang hayat anda...aku pasti akan mngatakan...

`dan pertama kalinya ketika kubuka mataku...dan ketika jantung ku mula berdegup dengan lebih kencang...dan saatnya, aku mula menghirup udara dimuka bumi ini....aku dapat melihat satu sinar mata bundar..keletihan namun culas menatapku.....dalam sendu dan teriakanku...malah tangisan pertamaku...aku hanya mampu menyeru satu nama....makk.....'

Dan kini aku juga bergelar seorang ibu. Dan aku memahami perasaan ibu, bagaimana suka atau pun tidak aku dengan apa yg dia lakukan terhadap aku, semuanya ada atas alasan yang tersendiri. Kini aku semakin mengerti dengan insan bergelar ibu. Kekuatan fizikalnya dan kekuatan dalamannya terbukti walaupun tersembunyi melalui sifat kelembutan. Itulah ibu.

Bermacam panggilan untukmu, tetapi hanya satu maksudnya..mama. Aku bersyukur kepada Tuhan kerana mngurniakan aku seorang ibu. Engkaulah emak yang sentiasa mengangkatku ketika jatuh, memimpinku ketika berjalan, menghentikan tangisanku dan menhilangkn dahaga ku dengan susumu. Setiap detik pasti ibu mngerti apa yg terbaik buat diriku. Kumenyintaimu ibu, sepertimana kau menyintaiku.

Pastinya aku merindui belaian ibu saat kecilku. Ah..pastinya kedewasaanku kini agak membataskan, tidak seperti waktu2 kecilku. Tangannya tidak seperti dulu mengusap lembut kepalaku. Mendukung tubuh kecilku dan membawa ku kemana sahaja langkah kakinya. Mendodoikan setiap lenaku di dalam buaian. Kalau boleh sentiasa cuba memenuhi apa sahaja kehendak dan kemahuanku.

Bukan mudah untuk melupakan wajah ibu. Dialah yg mengandungkan aku selama 9 bulan 10 hari dan dialah yg melahirkan aku kedunia ini dan dialah yg mmbesarkan aku..x pernah jemu utk mendidik agar aku mnjadi org yang berguna di dunia dan di akhirat. Tiada ibu yang mndoakan kecelakaan buat zuriatnya.

Kita lupakan sejenak kenangan tentang ibuku. Apakata bercerita berkisar tentang aku sebagai ibu. Sehari sebelum menjelang hari ibu, aku memanjakan diri ku ke salon. Mmm...agak2 dah lama juga aku tidak menjengukkan diri..dan merehatkan diri ke tempat2 camnih..lebih kurang 3 bulan lamanya. Terlalu sibuk dengan tugas2.....malah dengan aktiviti seharian hingga x punyer masa nk hntar diri servis maintenance...eheh ! macam hebat sangat je bunyinyer....dan tengahari semalam aku berkunjung ke `The Hair Sean Gallery Saloon' yang terletak di Taman Sri Andalas, Klang. Lokasi yang tidak jauh dari rumah, strategik dan selesa dengan khidmat staff di situ. Niat dihati setakat nak cuci dan potong rambut.Tak potong pun, cuma ingat nak trim jer sikit..yelah penjagaan rambut yang rapi apabila kite perlu trim dalam tempoh 2 bulan sekali. Itu yang aku tahu. Tapi terus terlajak la pulak buat treatment. So, hampir sejam lamanya aku duduk dalam salon tu. Salon `The Hair Sean Gallery Saloon' ni bukanlah semata2 utk pnjagaan rambut. Terdapat juga untuk pnjagaan diri dari hujung kaki hingga hujung rambut. Tak payah bnyak cerita, bila buat rawatan muka pasti memakan masa selama 2 jam lagi2 pakej yg disyorkan tu termasuk urutan badan sekali. Time ni mesti lena punya lagi2 bile alunan lagu yang mengiringi....rasa nk lepak lama2...itu cerita tentang aku memanjakan diri semalam.

Dan sebelah petang tu plak, bersama dengan suamiku dan anak lelakiku, Amirul sengaja mengisi masa dihujung minggu, berlegar2 dalam jusco Bukit Tinggi...dan aku memang suka amik kesempatan nak `pau' ape yang patut...almaklumlah `mothers day'. Tujuan utama sebenarnya nk membeli beberapa persediaan untuk bergelar student x lama lagi. Membeli peralatan menulis dan beberapa buku nota. Bergelar student semula? Ahah...itu kita akan cerita di lain isu plak yer...

Maka agak lama juga bila dah berada dalam MPH....mata plak dok mnjeling beberapa novel terutama hasil karya Ramlee Awang Mursyid yang terbaru bertajuk cinta Sufi...hurm..kalian dah beli ker?? Mgkn ada yang telah memilikinya. Malah ada yang telah mmbacanya. Kalau dah peminat novel2 melayu, keinginan utk mmbuat koleksi tu terus tertanam dalam diri.

Kemudian aku terus berlegar mngikut arah langkah kaki. Ramai sungguh pengunjung Jusco ketika ini. Mgkn masing2 sedang mmbeli hadiah buat sang ibu tercinta. Hnya sehari lagi utk semua org mnyambutnya. Maka destinasi seterusnya aku ke butik levis. Memandangkan suami beriye2 nak menghadiahkan seluar levis, tu yg langkah kaki semakin laju. Dan akhirnya, satu dah dalam genggaman..alhamdulillah. Itu belum masuk lagi yang kat butik2 yang lain. Oh ya..kami ni xder istilah hadiah surprise. Kalau nak bg hadiah, lebih senang pegi ke tempat tersebut dan sama2 buat pilihan sebab kalau buat surprise takut ada yang tak berkenan di hati. Dari dulu memang praktikkan begini. Itu baru namanya kepuasan. Tapi lain orang lain ragamnya. Bergantung kepada citarasa masing2.

Maka berkisah plak tentang jenama. Sebenarnya, aku pun x lah kisah sangat tentang jenama. Bukan satu kepentingan dalam hidupku. Walaupun sebenarnya jenama ni mmbuktikan kecantikan buatan, keelokan material itu sendiri, keselesaan dan kepuasan dalam membeli malah memakai, walaupun nak kira dengan harga memanglah, mahal. Orang kata `alah mmbeli menang memakai'. Tapi pasti ramai yg bersetuju dgn pendapat aku kan. Dan aku sebenarnya lebih mngikut sejauh mana kemampuanku tidaklah smpai macam orang kata `biar papa asalkan bergaya'. Pastinya semua bersesuaian dengan aku yang bergelar ibu yang bekerja.

Kembali kepada tajuk `selamat hari ibu'..apa yang ingin aku kisahkan di sini sudah tentu tentang siapa ibuku. Sudah tentu tidak akan aku lupa sejauh mana pengorbanannya terhadapku. Apatah lagi aku satu2 nya perempuan paling bongsu no 7 dari 8 adik beradik. Ramaikan? Mgkn bagi adik beradik aku, aku anak yang paling manja. Hurm...benar atau tidak, sukar utk aku mengiyakan kerana bagi aku, kena marah..kena pukul pun sama cam adik beradikku yang lain. Takder bezanya pun. Tapi aku rasa prihatinnya terhadapku lebih mgkn sebab aku ni agak nakal dan degil sedikit berbanding yang lain.

Berkisar semasa kecilku, memang kehidupan begitu susah...ibuku hnya seorang surirumah sepenuh masa yang menguruskan 8 org anak yg semuanya dalam proses mmbesar..4 lelaki dan 4 perempuan. Dan aku tersepit antara lelaki2 itu..tu yang nakal lain macam sikit. Apa je aktiviti mereka buat pasti aku turut serta. Namun ibuku tetap tabah melayani karenah kami. Memang terlaku banyak memori antara kami semua. Kekadang leterannya juga buat aku rindu walaupun cukup aku benci suatu ketika dulu. Nak tahu nakal ataupun tidak, aku boleh tmbah volume radio sekuat hati setiap kali ibuku meleterkan aku. Maafkanlah anak mu ini. Namun aku kan tetap merinduinya..merindui masakannya..dan segalanya tentang ibu. Tiada dua..tiada ganti...hnya dialah ibuku. Setiap susu yang mengalir dari tubuhnya dan mngalir ke tubuhku umpama darah yang kan tetap sebati dan terus kekal. Itulah hebatnya pertalian hubungan anak dan ibu bagi mereka yang menghargainya.

Dan kini..dalam usia yang semakin memanjat senja...dia bersama ayah terus mengharung hidup ini. Ku sentiasa mendoakan yang terbaik buatnya. Semoga ketabahan yang ada padanya itu turut tertanam dalam diriku jua. Bersama 25 orang cucu, ibu tetap melayan karenah mereka sebagaimana ibu melayan karenah kami semua. Lantas apakah balasan yang mmpu utk aku berikan atas pengorbanan ibu yg takkan boleh di bandingkan dengan apa2 sekalipun? Semoga Allah merahmatinya. Amin...

Alangkah sedihnya, adakala ada anak2 yg lupa akan jasa ibu. Tidak ambil tahu tentang ibu. Malah ada yg sggp mmbuang ibu. Di sana sini pasti ada cerita negatif yang kadangkala mmbuat kita sedih dengan senario ini. Mampukah dunia melakukan sesuatu utk mmbuat kita sebagai manusia menghargai ibu? Kasih dan kasihanilah mereka.

Bersamalah kita mndoakan yang terindah dan terbaik buat ibu kita. Siapalah kita tnpa mereka. Buat semua ibu2...sungguh indah bila ibu diikhtiraf dan dijadikan satu hari sebagai Hari Ibu untuk kita semua. Bersama2 mnjadi ibu yang terbaik buat anak2 kita dan mnjadi contoh buat generasi seterusnya. Sesungguhnya tiada yang indah selain dari mnjadi ibu. Buat anak2ku...Nurul Izrin Natasya dan Amirul Ariff Hakimi, aku kan cuba mnjadi ibu kalian yang terbaik buat kalian. Sesungguhnya kasih ibumu ini tidak berganjak walau sedikitpun terhadap kalian. I luv u.....dan untuk rakan2 malah semua ibu diseluruh dunia ini.....Selamat Hari Ibu.

Kau sinaran bulan
Menyerikan bintang-bintang
Kaulah fajar yang menerbitkan pagi
Kau sirami embun menyegarkan pepohonan
Kau bukakan tabir siang untukku
Kau berikan mama kasih sayang maha suci
Betapa agungnya tiada ternilaikan
Oh mama, oh mamaku....
Tiada cinta yang suci setulus cintamu
Ku suntingkan mama sekuntum mawar putih
Sebagai lambang kesucian cintaku


Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

2 comments:

Andy deCzar said...

Untung atuk dengan nenek dapat anak dan cucu penulis blog..

hope 1 ari nnt akan ada dari anak or cucu atuk yang jadi penulis novel or puisi pulak..

Insyaallah..

sarina izryn said...

Tak mustahil along....acik kan orang sastera, dan semua ini xkn lari dari hidup acik ina...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.