Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Friday, June 4, 2010

Cara menangani stress



Cara Menanggani Stress
argghh stressnya..tekanan betullah.. Mesti ada di antara anda yang pernah mengalami situasi seperti itu.. saya juga pernah mengalaminya.. rasanya setiap orang pernah mengalami stress atau tekanan kan.. disini saya ingin berkongsi tip ataupun cara mengurangkan/menanggani stress atau tekanan.

1. Tekanan anda akan berkurangan apabila anda luahkan pada seseorang. Carilah seseorang yang boleh anda kongsikan masalah anda, teman baik, ibu bapa atau pasangan anda. berceritalah dengan mereka, luahkan perasaan anda. setelah anda keluarkan segalanya, anda akan dapat bertenang dan tidak dalam keadaan tekanan lagi. Namun, jangan luahkan masalah kat sebarang orang, takut bukan kurang masalah, tapi bertambah plak, apalagi klu masalah peribadi.. Oleh itu, berwaspada meluahkan masalah..

2. Menulislah. luahkan masalah anda dengan menulis. jika anda seorang yang mempunyai diari peribadi, maka anda boleh luahkan segalanya di dalam diari tersebut. sekiranya anda tidak mempunyai diari, maka ambillah sekeping kertas luahkan segalanya di atas kertas tersebut sehingga hati anda benar2 puas dan tenang.

3. Mendengar lagu dan menyanyi. cara ini dapat membantu seseorang untuk mengurangkan tekanan mereka. dengarlah lagu yang sesuai dengan anda, yang rancak melodinya, kemudian menyanyilah.. setelah anda puas menyanyi, anda kan dapati emosi anda akan lebih stabil dan tekanan anda berkurang.

4. Menari. Jika anda menari, tekanan anda akan dikurangkan, emosi akan lebh sejuk kerana anda melakukan aktiviti yang menggembirakan. oleh itu, otak anda akan relax, dan anda akan bertenang.

5. Bersukan atau bersenam. ini adalah salah satu cara untuk mengurangkan stress atau tekanan yang anda alami. semasa bersukan anda akan melupakan masalah tersebut dan dapat berfikir dengan rasional kembali.

6. Berdoalah. sekiranya masalah anda terlalu berat maka berdoalah agar masalah dan tekanan anda akan diringankan dan anda akan mendapat cara menanggani masalah anda.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.