Ujian Allah Swt
Allah menguji hamba-Nya dengan pelbagai cara dan tahap. Sesungguhnya tanpa ujian daripada Allah, kehidupan ini sekadar satu perjalanan biasa.
Allah berfirman yang bermaksud:"Yang menjadikan mati dan hidup supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun" (Surah al-Mulk, ayat 2)
Serangan wabak penyakit, banjir, kemarau, gempa bumi atau ribut adalah sebahagian ujian Allah. Ujian itu terkena tanpa mengira taraf keimanan dan ketakwaan seseorang. Orang beriman turut menerima kesannya sebagai ujian.
Rasulullah S.A.W bersabda diriwayatkan Tarmizi bermaksud:" Apabila Allah mencintai sesuatu kaum, Dia menguji mereka. Sesiapa yang redha akan mendapat keredhaan Allah dan sesiapa yang marah, akan mendapat kemurkaan-Nya.
Rasulullah bersabda yang bermaksud :' Demi zat yang diriku ada ditangan-Nya, tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hamba-Nya yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya." (Hadis riwayat Muslim)
Oleh itu, apabila berdepan dengan sesuatu bencana, tindakan pertama ialah redha terhadap apa yang menimpa, kemudian dilakukan usaha sepatutnya untuk mengurangkan kesan musibah dan seterusnya memulihkannya kembali. Setiap musibah menimpa perlu diatasi untuk mendapat kembali apa yang diingini. Jika mengalami penyakit, usaha perlu dilakukan ialah ubat untuk kembali sihat. Begitulah dengan musibah lain yang perlu ditangani.
Anggapan mengatakan setiap cubaan daripada Allah hanya perlu dihadapi dengan redha dan berserah kepada takdir menentukan adalah satu fahaman salah. Allah menyuruh kita berusaha mendapatkan kembali keadaan asal, bahkan dengan sesuatu yang lebih baik lagi. Allah memberi kita akal untk memikirkan perkara kebaikan dan menyelesaikan permasalahan hidup yang menimpa diri, keluarga dan masyarakat. Berserah kepada Allah semata-mata tanpa berusaha bermakna tidak menggunakan keistimewaan akal dan kebolehan yang dikurniakan Allah.
Sekiranya kita menerima sesuatu musibah dengan redha dan tenang, Allah akan membuka rahmat-Nya dengan seluas-luasnya. Fikiran dalam keadaan tenang dan bijaksana biar pun berdepan saat mencemaskan. Tindakan yang dilakukan akan mendapat petunjuk daripada Allah dan lebih mudah untuk diselesaikan. Sebaliknya , perasaan tidak menentu, takut dan marah kepada apa yang menimpa akan menjadikan keadaan lebih kelam-kabut. Tanpa disedari diri kita lebih dikuasai oleh syaitan berbanding akal. Syaitan bukan sahaja menunjukkan jalan yang salah bahkan menjauhkan manusia daripada mengingati Allah.
Orang yang tidak dapat menerima hakikat apa yang menimpa dirinya mudah berputus asa dan mencampakkan diri dalam kebinasaan. Ramai orang berputus asa untuk terus berusaha mengubati penyakit yang dialami yang dianggap tidak mungkin dapat disembuhkan lagi. Sesungguhnya setiap usaha yang dilakukan untuk kebaikan akan mendapat balasan daripada Allah. biarpun mungkin usaha dilakukan tidak memberi apa-apa kesan positif, anggaplah itu sebahagian daripada menuruti tuntutan agama dan balasan kebaikan diterima di akhirat nanti. Sebagai muslim yang yakin dengan kuasa Allah , tidak ada apa yang mustahil bagi Allah. Banyak 'keajiaban' yang Allah kurniakan kepada sesiapa yang tidak mudah menyerah kalah dalam perjuangan hidup. Manusia hanya merancang, sedangkan Allah menentukannya.
Firman Allah bermaksud:" Apa saja nikmat yang kamu perolehi ialah daripada Allah dan apa saja bencana yang menimpa kamu , maka daripada (kesalahan) diri kamu sendiri " (Surah an-Nisa ayat 79)
Ujian adalah guru yang tidak bercakap, tetapi ia sangat mengajar dan mendidik. Ujian terkecil apalagi terbesar adalah takdir Allah. Yang mempunyai maksud tertantu. Kerana jahilnya kita, apabila ditimpa ujian samada secara langsung dari Allah atau melalui orang lain, kita mula elatah. Terasa Allah tidak adil, sengaja hendak menyusahkan kita. Atau kita menyalahkan orang yang mendatangkan ujian tersebut. Hati berdendam hati buruk sangka pada Allah yang mendatangkan ujian itu.
Allah Maha Pengasih; jauh sekali Allah takdirkan ujian hanya untuk menyusahkan hamba-Nya. Marilah kita sama-sama cungkil hikmah di sebalik ujian yang ditimpakan. Ujian sebenarnya melatih kita untuk mendapatkan sifat-sifat yang terpuji. Sabar, redha, tawakkal, baik sangka, mengakui diri sebagai hamba yang lemah, mendekatkan diri dengan Allah, harapkan ertolongan Allah, merasai dunia hanya nikmat sementara dan sebagainya. Berasa diri berdosa adalah juga sifat terpuji. Sebab itu bagi orang yang sudah banyak melakukan dosa atau
lalai daripada mengingati Allah, maka Allah datangkan ujian kesusahan kepadanya. Supaya hamba-Nya tadi tidak tenggelam dalam dosa dan noda. Kadangkala Allah dedahkan dosa yang dilakukan hingga ramai orang tahu. Bukan untuk menghinakan kita tetapi untuk memberi
ingatan supaya kita bertaubat. Dan tidak meneruskan perbuatan dosa itu sehingga bila-bila Ujian juga bermaksud qisas (pembalasan) ke atas dosa-dosa kita. Setiap perbuatan dosa mesti dihukum, samada di dunia atau di akhirat (kecuali kita telah bertaubat sungguh-sungguh sehingga Allah mengampunkan dosa itu).
Bagi orang yang Allah kasih, di dunia lagi Allah hukum, tidak di akhirat. Yakni dengan didatangkan kesusahan, penderitaan, kesakitan, kemiskinan, kehilangan pengaruh dan sebagainya. Sekiranya kita boleh bersabar dan redha, maka itulah ganjaran pahala untuk kita. Sebaliknya kalau kita tidak boleh bersabar dan tidak redha, malah merungut-rungut, mengeluh dan memberontak, hanya akan menambahkan lagi dosa kita. Begitulah Allah Yang Maha Pengasih kepada hamba-hambanya, tidak mahu hukum kita di akhirat, kerana penderitaan di Neraka berpuluh-puluh kali ganda lebih dahsyat daripada penderitaan di dunia. Sekiranya
kita telah dihukum di dunia lagi, kita patut bersyukur kerana apabila kembali ke akhirat, kita telah bersih daripada dosa. Adakalanya, kita ditimpakan kesempitan hidup. Sengaja Allah takdirkan demikian kerana Allah sayang pada kita. Allah hendak melatih kita menjadi orang yang bersabar dan redha dengan takdir-Nya. Mungkin kita akan sombong dan bakhil kalau dikurniakan harta melimpah ruah, maka Allah didik kita dengan kemiskinan.
Apabiala kita diuji dengan kesakitan, Allah mahu memberitahu kita bahawa bagitulah susah dan menderitanya orang yang sedang sakit. Semoga kita menjadi orang yang bertimbang rasa; menziarahi dan membantu mereka yang menderita sakit. Orang yang sedang sakit, hatinya mudah terusik. Sesiapa saja yang datang dan memberi nasihat, InsyaAllah mudah
diterimanya. Bagaimana pula kalau kita diuji dengan kematian orang yang paling kita sayangi. Ujian ini sangaja didatangkan agar terasalah kita ini lemah; tiada kuasa untuk menolak etentuan Allah. Akan tertanamlah rasa kehambaan di dalam hati, sekaligus membuang rasa
bangga diri. Begitulah, sebenarnya Allah mahu kita sentiasa beringat-ingat. Agar dengan ujian itu, kita sebagai hamba akan datang untuk mengadu, mengharap, merintih belas ihsan, dan sentiasa merasakan hanya Allah tempat meminta segala-galanya. Ujian juga adalah untuk menilai sejauh mana keyakinan kita kepada Allah. Semakin diuji sepatutnya semakin bertambah iman kita, dan semakin hampir kita dengan Allah. Firman Allah dalam surah Al Imran; 142 yang bermaksud:
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”
Firman Allah dalam Surah Az Zumar;10 yang maksudnya:
“Sesungguhnya diberi ganjaran orang sabar dengan pahala tanpa hisab.”
Allah takdirkan ujian demi ujian untuk memberi peluang kepada kita mendapatkan pahala sabar. Barangsiapa yang sabar dan redha tanpa mengeluh, merungut atau syurga. Oleh itu, apa salahnya Allah uji kita kerana hendak menyelamatkan kita di akhirat kelak! Berbeza pula halnya dengan ujian yang ditimpakan ke atas para Rasul, para nabi, wali-wali dan kekasih-kekasih Allah. Ujian ke atas mereka bermaksud untuk meninggikan darjat dan kedudukan mereka di sisi Allah. Sebab itu ujian yang mereka hadapi berat-berat belaka. Tatkala Rasulullah berdakwah ke Taif, masyarakat Taif bukan sahaja tidak menerima dakwah baginda, malah mencaci, menghina dan melempari baginda dengan batu dan najis. Para malaikat menawarkan diri untuk menghapuskan orang-orang yang berlaku durjana kepada baginda. Tetapi dengan tenang, baginda menjawab:
�“Biarkan mereka, jangan diapa-apakan mereka kerana mereka tidak tahu, mereka masih jahil.”
Demikianlah, orang-orang yang tinggi taqwa dan keimananya; tidak mengeluh apabila diuji. Berbeza dengan golongan orang awam seperti kita ni, apabila diuji kita mudah jahat sangka dengan Allah dan berdendam dengan orang yang mendatangkan ujian kepada kita. Walhal bukan orang itu yang hendak menyusahkan kita, tetapi hakikatnya Allah. Allah yang hendak uji
kita, menggunakan orang itu sebagai perantaraan. Jadi, tanyalah Allah kenapa kita diuji….
Marilah kita lihat bandingannya. Katalah suatu ketika guru besar mengarahkan ketua murid merotan seorang murid yang melanggar disiplin sekolah. Apa reaksi murid yang dirotan itu? Kalau dia seorang yang insaf dan tahu diri, ia segera terfikir akan kesalahan yang dilakukannya, mungkin dia berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Itulah murid yang cerdik, dia sedar hikmah di sebalik dia dirotan. Tetapi bagi murid yang tidak mahu berfikir, sudahlah tidak mahu mengaku kesalahannya, dia berdendam pula kepada ketua murid atau guru besar yang merotannya. Mengapa harus berdendam? Ketua murid hanya menjalankan tugas. Guru besar pula menjalankan keadilan; yang bersalah tidak dihukum, tidak ada jaminan yang dia
tidak mengulangi kesalahannya. Kalau begitu, murid yang bersalah itu layaklah dirotan. Begitulah halnya dengan Allah yang Maha Pengasih. Berbagai-bagai cara Allah gunakan untuk mendidik kita.Diberikan-Nya ujian demi ujian sebagai peringatan kepada kita. Tetapi sedikit sekali yang mencari hikmah dan mengambil iktibar daripada ujian yang ditimpakan.
Malahan ujian membuatkan kita bertambah jauh dari Allah; mengeluh dan menyesali takdir Allah. Marilah kita menyedari akan kesilapan kita selama ini. Terimalah sagala ujian yang besar mahupun yang kecil sebagai satu didikan terus dari Allah. Dan ingatlah, andaikata kita diuji, kita masih wajib bersyukur kerana masih ada 1001 jenis nikmat lain yang Allah kurniakan kepada kita! Jadi mengapa mesti merungut ketika diuji?
Related Articles :
Allah menguji hamba-Nya dengan pelbagai cara dan tahap. Sesungguhnya tanpa ujian daripada Allah, kehidupan ini sekadar satu perjalanan biasa.
Allah berfirman yang bermaksud:"Yang menjadikan mati dan hidup supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalannya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun" (Surah al-Mulk, ayat 2)
Serangan wabak penyakit, banjir, kemarau, gempa bumi atau ribut adalah sebahagian ujian Allah. Ujian itu terkena tanpa mengira taraf keimanan dan ketakwaan seseorang. Orang beriman turut menerima kesannya sebagai ujian.
Rasulullah S.A.W bersabda diriwayatkan Tarmizi bermaksud:" Apabila Allah mencintai sesuatu kaum, Dia menguji mereka. Sesiapa yang redha akan mendapat keredhaan Allah dan sesiapa yang marah, akan mendapat kemurkaan-Nya.
Rasulullah bersabda yang bermaksud :' Demi zat yang diriku ada ditangan-Nya, tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hamba-Nya yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya." (Hadis riwayat Muslim)
Oleh itu, apabila berdepan dengan sesuatu bencana, tindakan pertama ialah redha terhadap apa yang menimpa, kemudian dilakukan usaha sepatutnya untuk mengurangkan kesan musibah dan seterusnya memulihkannya kembali. Setiap musibah menimpa perlu diatasi untuk mendapat kembali apa yang diingini. Jika mengalami penyakit, usaha perlu dilakukan ialah ubat untuk kembali sihat. Begitulah dengan musibah lain yang perlu ditangani.
Anggapan mengatakan setiap cubaan daripada Allah hanya perlu dihadapi dengan redha dan berserah kepada takdir menentukan adalah satu fahaman salah. Allah menyuruh kita berusaha mendapatkan kembali keadaan asal, bahkan dengan sesuatu yang lebih baik lagi. Allah memberi kita akal untk memikirkan perkara kebaikan dan menyelesaikan permasalahan hidup yang menimpa diri, keluarga dan masyarakat. Berserah kepada Allah semata-mata tanpa berusaha bermakna tidak menggunakan keistimewaan akal dan kebolehan yang dikurniakan Allah.
Sekiranya kita menerima sesuatu musibah dengan redha dan tenang, Allah akan membuka rahmat-Nya dengan seluas-luasnya. Fikiran dalam keadaan tenang dan bijaksana biar pun berdepan saat mencemaskan. Tindakan yang dilakukan akan mendapat petunjuk daripada Allah dan lebih mudah untuk diselesaikan. Sebaliknya , perasaan tidak menentu, takut dan marah kepada apa yang menimpa akan menjadikan keadaan lebih kelam-kabut. Tanpa disedari diri kita lebih dikuasai oleh syaitan berbanding akal. Syaitan bukan sahaja menunjukkan jalan yang salah bahkan menjauhkan manusia daripada mengingati Allah.
Orang yang tidak dapat menerima hakikat apa yang menimpa dirinya mudah berputus asa dan mencampakkan diri dalam kebinasaan. Ramai orang berputus asa untuk terus berusaha mengubati penyakit yang dialami yang dianggap tidak mungkin dapat disembuhkan lagi. Sesungguhnya setiap usaha yang dilakukan untuk kebaikan akan mendapat balasan daripada Allah. biarpun mungkin usaha dilakukan tidak memberi apa-apa kesan positif, anggaplah itu sebahagian daripada menuruti tuntutan agama dan balasan kebaikan diterima di akhirat nanti. Sebagai muslim yang yakin dengan kuasa Allah , tidak ada apa yang mustahil bagi Allah. Banyak 'keajiaban' yang Allah kurniakan kepada sesiapa yang tidak mudah menyerah kalah dalam perjuangan hidup. Manusia hanya merancang, sedangkan Allah menentukannya.
Firman Allah bermaksud:" Apa saja nikmat yang kamu perolehi ialah daripada Allah dan apa saja bencana yang menimpa kamu , maka daripada (kesalahan) diri kamu sendiri " (Surah an-Nisa ayat 79)
Ujian adalah guru yang tidak bercakap, tetapi ia sangat mengajar dan mendidik. Ujian terkecil apalagi terbesar adalah takdir Allah. Yang mempunyai maksud tertantu. Kerana jahilnya kita, apabila ditimpa ujian samada secara langsung dari Allah atau melalui orang lain, kita mula elatah. Terasa Allah tidak adil, sengaja hendak menyusahkan kita. Atau kita menyalahkan orang yang mendatangkan ujian tersebut. Hati berdendam hati buruk sangka pada Allah yang mendatangkan ujian itu.
Allah Maha Pengasih; jauh sekali Allah takdirkan ujian hanya untuk menyusahkan hamba-Nya. Marilah kita sama-sama cungkil hikmah di sebalik ujian yang ditimpakan. Ujian sebenarnya melatih kita untuk mendapatkan sifat-sifat yang terpuji. Sabar, redha, tawakkal, baik sangka, mengakui diri sebagai hamba yang lemah, mendekatkan diri dengan Allah, harapkan ertolongan Allah, merasai dunia hanya nikmat sementara dan sebagainya. Berasa diri berdosa adalah juga sifat terpuji. Sebab itu bagi orang yang sudah banyak melakukan dosa atau
lalai daripada mengingati Allah, maka Allah datangkan ujian kesusahan kepadanya. Supaya hamba-Nya tadi tidak tenggelam dalam dosa dan noda. Kadangkala Allah dedahkan dosa yang dilakukan hingga ramai orang tahu. Bukan untuk menghinakan kita tetapi untuk memberi
ingatan supaya kita bertaubat. Dan tidak meneruskan perbuatan dosa itu sehingga bila-bila Ujian juga bermaksud qisas (pembalasan) ke atas dosa-dosa kita. Setiap perbuatan dosa mesti dihukum, samada di dunia atau di akhirat (kecuali kita telah bertaubat sungguh-sungguh sehingga Allah mengampunkan dosa itu).
Bagi orang yang Allah kasih, di dunia lagi Allah hukum, tidak di akhirat. Yakni dengan didatangkan kesusahan, penderitaan, kesakitan, kemiskinan, kehilangan pengaruh dan sebagainya. Sekiranya kita boleh bersabar dan redha, maka itulah ganjaran pahala untuk kita. Sebaliknya kalau kita tidak boleh bersabar dan tidak redha, malah merungut-rungut, mengeluh dan memberontak, hanya akan menambahkan lagi dosa kita. Begitulah Allah Yang Maha Pengasih kepada hamba-hambanya, tidak mahu hukum kita di akhirat, kerana penderitaan di Neraka berpuluh-puluh kali ganda lebih dahsyat daripada penderitaan di dunia. Sekiranya
kita telah dihukum di dunia lagi, kita patut bersyukur kerana apabila kembali ke akhirat, kita telah bersih daripada dosa. Adakalanya, kita ditimpakan kesempitan hidup. Sengaja Allah takdirkan demikian kerana Allah sayang pada kita. Allah hendak melatih kita menjadi orang yang bersabar dan redha dengan takdir-Nya. Mungkin kita akan sombong dan bakhil kalau dikurniakan harta melimpah ruah, maka Allah didik kita dengan kemiskinan.
Apabiala kita diuji dengan kesakitan, Allah mahu memberitahu kita bahawa bagitulah susah dan menderitanya orang yang sedang sakit. Semoga kita menjadi orang yang bertimbang rasa; menziarahi dan membantu mereka yang menderita sakit. Orang yang sedang sakit, hatinya mudah terusik. Sesiapa saja yang datang dan memberi nasihat, InsyaAllah mudah
diterimanya. Bagaimana pula kalau kita diuji dengan kematian orang yang paling kita sayangi. Ujian ini sangaja didatangkan agar terasalah kita ini lemah; tiada kuasa untuk menolak etentuan Allah. Akan tertanamlah rasa kehambaan di dalam hati, sekaligus membuang rasa
bangga diri. Begitulah, sebenarnya Allah mahu kita sentiasa beringat-ingat. Agar dengan ujian itu, kita sebagai hamba akan datang untuk mengadu, mengharap, merintih belas ihsan, dan sentiasa merasakan hanya Allah tempat meminta segala-galanya. Ujian juga adalah untuk menilai sejauh mana keyakinan kita kepada Allah. Semakin diuji sepatutnya semakin bertambah iman kita, dan semakin hampir kita dengan Allah. Firman Allah dalam surah Al Imran; 142 yang bermaksud:
“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”
Firman Allah dalam Surah Az Zumar;10 yang maksudnya:
“Sesungguhnya diberi ganjaran orang sabar dengan pahala tanpa hisab.”
Allah takdirkan ujian demi ujian untuk memberi peluang kepada kita mendapatkan pahala sabar. Barangsiapa yang sabar dan redha tanpa mengeluh, merungut atau syurga. Oleh itu, apa salahnya Allah uji kita kerana hendak menyelamatkan kita di akhirat kelak! Berbeza pula halnya dengan ujian yang ditimpakan ke atas para Rasul, para nabi, wali-wali dan kekasih-kekasih Allah. Ujian ke atas mereka bermaksud untuk meninggikan darjat dan kedudukan mereka di sisi Allah. Sebab itu ujian yang mereka hadapi berat-berat belaka. Tatkala Rasulullah berdakwah ke Taif, masyarakat Taif bukan sahaja tidak menerima dakwah baginda, malah mencaci, menghina dan melempari baginda dengan batu dan najis. Para malaikat menawarkan diri untuk menghapuskan orang-orang yang berlaku durjana kepada baginda. Tetapi dengan tenang, baginda menjawab:
�“Biarkan mereka, jangan diapa-apakan mereka kerana mereka tidak tahu, mereka masih jahil.”
Demikianlah, orang-orang yang tinggi taqwa dan keimananya; tidak mengeluh apabila diuji. Berbeza dengan golongan orang awam seperti kita ni, apabila diuji kita mudah jahat sangka dengan Allah dan berdendam dengan orang yang mendatangkan ujian kepada kita. Walhal bukan orang itu yang hendak menyusahkan kita, tetapi hakikatnya Allah. Allah yang hendak uji
kita, menggunakan orang itu sebagai perantaraan. Jadi, tanyalah Allah kenapa kita diuji….
Marilah kita lihat bandingannya. Katalah suatu ketika guru besar mengarahkan ketua murid merotan seorang murid yang melanggar disiplin sekolah. Apa reaksi murid yang dirotan itu? Kalau dia seorang yang insaf dan tahu diri, ia segera terfikir akan kesalahan yang dilakukannya, mungkin dia berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Itulah murid yang cerdik, dia sedar hikmah di sebalik dia dirotan. Tetapi bagi murid yang tidak mahu berfikir, sudahlah tidak mahu mengaku kesalahannya, dia berdendam pula kepada ketua murid atau guru besar yang merotannya. Mengapa harus berdendam? Ketua murid hanya menjalankan tugas. Guru besar pula menjalankan keadilan; yang bersalah tidak dihukum, tidak ada jaminan yang dia
tidak mengulangi kesalahannya. Kalau begitu, murid yang bersalah itu layaklah dirotan. Begitulah halnya dengan Allah yang Maha Pengasih. Berbagai-bagai cara Allah gunakan untuk mendidik kita.Diberikan-Nya ujian demi ujian sebagai peringatan kepada kita. Tetapi sedikit sekali yang mencari hikmah dan mengambil iktibar daripada ujian yang ditimpakan.
Malahan ujian membuatkan kita bertambah jauh dari Allah; mengeluh dan menyesali takdir Allah. Marilah kita menyedari akan kesilapan kita selama ini. Terimalah sagala ujian yang besar mahupun yang kecil sebagai satu didikan terus dari Allah. Dan ingatlah, andaikata kita diuji, kita masih wajib bersyukur kerana masih ada 1001 jenis nikmat lain yang Allah kurniakan kepada kita! Jadi mengapa mesti merungut ketika diuji?