Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Monday, June 28, 2010

German vs Argentina? Aduh.....


Akhirnya, negara yang mendapat gelaran The Three Lions ini pulang ke England bersama penyokong2nya dengan perasaan hampa setelah ketinggalan 4-1 di tangan German semasa peringkat pusingan ke-2. Dan adapun, jika gol ke-2 sepakan Lampard diterima pakai, England tetap harus pulang, walaupun ada sesetengah pendapat mngatakan, rentak permainan mgkn berbeza. Dan malam itu malam German. German diberi laluan untuk meneruskan rentak tarian mereka pada suku akhir perlawanan.

Piala dunia semakin panas dan hangat. Sehangat hatiku juga. Mananya taknyer. German bertemu dengan Argentina. German pilihan no.1 dan Argentina juga team pilihan ku. Dan Argentina juga team no.1 faveret suamiku dan anak lelakiku. Messi sudah tentu mnjadi pemain kesayangan Amirul, anakku itu. Mirul Messi, katanya.

Hurm...kalau panas2 pun aku harap kedua2 team ini bertemu pada peringkat akhir bagi menjulang Piala Dunia 2010. Maka panas la lantai yang aku landing. Takpun hangat dan hangit kerusi yang aku duduk. Sebab tak boleh nak duduk diam. Namun kena terima hakikat, bahawa salah satu sahaja team yg bakal memenangi pertembungan ini, dan akan meneruskan perjuangan merebut gelaran juara piala dunia.

Walaupun faveret team, German, namun Argentina juga antara team yang aku tggu setiap kali perlawanan piala dunia. Diego Maradonna begitu sinonim namanya dengan sukan ini dan begitu terkenal setelah mnjuarai piala dunia. Kini dia menggalas tugas di luar padang sebagai jurulatih Team Argentina. Pastinya, dia mahukan yang terbaik dari anak2 didiknya seperti Messi dan Teves. Akan wujudkan lagenda seperti Maradonna? Kita nantikan aksi mereka ye..

Lionel Messi. Pemain jersi 10 yang beraksi di kelab Barcelona merupakan paling terkenal pada musim piala dunia 2010 ini. Messi juga pemain pilihan FIFA 2009. Hantaran bola yang menarik dan skill yang cukup hebat dapat kita saksikan setiap kali team mereka beraksi. Dapat kita lihat bagaimana pihak lawan akan mengawal sepenuh perhatian terutama apabila bola sampai ke kaki Messi mahupun Teves. Kalau tackle tu usah nak kira lah. Berkali2 Messi bangun dari jatuh dan tak pernah berputus asa mengejar bola.

Teves, yang suatu ketika dahulu pernah menyarung jersi Man United, kini bersama dgn Man City memang tak perlu di pertikaikan aksi hebatnya. Rembatan laju memang selalu membuat peminat2 bola sepak terutamanya yang menyokong kuat team Argentina ini, terpegun. Lihat sahaja penangan Teves ketika membuat hantaran gol yang ke-3 ketika menentang Mexico kelmarin. Mantap.

Selain dari Lionel Messi dan Carlos Teves, Gonzalo Higuian tidak dilupakan. Pernah membuat jaringan hatrick 3 gol semasa menentang Korea Selatan. Jangan sesekali leka dengan gerak lincahnya. Posisi dia di situ agak bahaya. Selalu menerima hantaran dari Messi dan terus merembat ke pintu gol. Hati2 ye German.....

Selama demam Piala Dunia 2010 bermula, rekod Argentina masih belum kalah dalam gelanggang. Banyak hantaran maut dari Messi yang berjaya menerjah gawang pintu gol walaupun sebenarnya aku masih menantikan gol pertama dari kaki Messi agar dapat dia menamatkan kemarau jaringan di piala dunia. Bagi aku larian laju, skill yang tersendiri dan rembatan kencang Messi cukup membuat pasukan lawan rasa gerun dan pasti mengambil langkah yang terbaik. Chaiyokk..!!

Itu, Argentina. German? Team no.1 aku ini tetap mnjadi pilihan. Pernah tewas dengan Serbia 1-0, itupun setelah German bermain 10 orang bila Klose dikenakan tindakan keluar padang kerana dilayangkan kad merah. Meneruskan tradisi pertemuan antara kedua team ini pasti hangat. Tak siapa tahu jika tuah menyebelahi German kali ini, wpun nampak kekebalan bonus di pihak Argentina. Bola itu bulat. Dan bila di padang rentak akan berubah. Adakala sukan bola ini juga kejam. Itu yang dapat aku katakan bila France, England dan Itali yang merupakan juara Piala Dunia 2006 terpaksa pulang dengan putih mata.

German masih ada pemain berpengalaman seperti Philip Lahm dan Mueller yang telah menyertai piala dunia sebanyak 3 kali. Manakala Mesut Ozil dari kelab Werder ini masih segar dan berusia 21 tahun merupakan bintang yang bakal menyinar. Walaupun tanpa kehadiran Michael Ballack, namun masih ada lagi kekuatan yang terletak pada pemain handalan seperti Podolski, Klose dan Bastian. Jangan pandang ringan dengan Klose, bintang Bayern Munich ini kerana pencapaiannya telah menyamai legenda Brazil, Pele dalam senarai penjaring di piala dunia, hanya 3 di belakang penjaring terbnyak, Ronaldo yang menjaringkan 15 gol. Newell's diharapkan dapat menjaga gawang pintu gol seumpama gahnya tembok Berlin German dengan sebaiknya agar tidak mampu di terjah oleh Argentina. Pastinya ada penangan dan hadiah yang terbaik buat anak2 didik Joachim Loew ini. Harap2 Tembok Berlin tetap gah dan kukuh di stadium Afrika Selatan.

Kesimpulannya, aku pasti setiap team punyai keistimewaan dan kekuatan mereka masing2. Yang tersendiri. Walau apapun kesudahannya, dua team ini merupakan Top 10 FIFA ranking yang masih tidak pudar dalam mewarnai Piala Dunia. Masih gah. Dan pastinya, aku tidak akan melepaskan peluang menyaksikan persembahan hebat dari dua pasukan ini. Dan jika kejayaan memihak kepada German, pastinya hidangan seafood menanti ku....hehehe...

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

2 comments:

Haffiz Al-Banna said...

muehehe..saya skong argenman..
aci tak??

sarina izryn said...

buleh..buleh...kita tubuhkan argenman fans....huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Sahabat2 Setia

izryn's blog Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.